20 هدیه و لذت بارداری که شاید هنوز نمی دانید!

مزیت های بارداری

به اشتراک گذاری این مطلب

بارداری برای همه ما متفاوت است، اما تقریباً همیشه یک تجربه عمیقاً دگرگون کننده است. طی چند هفته بدن شما به ظرفی تبدیل می شود که کودک شما در آن قادر به  رشد باشد. همزمان، بدن شما کار سختی را برای آماده سازی جهت تجربه شدید زایمان و همچنین تغذیه نوزاد تازه متولد انجام می دهد. اما هدیه ها و لذت بارداری هم بخشی از کار هستند.

هویت شما در طول بارداری تغییر می کند. اگر این اولین فرزند شما است ، شما در حال تغییر و تحول روانی پدر و مادر شدن هستید، به این جهت که زندگی برای شما ناگهان دیگر تنها به رفاه خودتان خلاصه نمی شود. اگر در حال گسترش خانواده خود هستید، ممکن است از اینکه قلب خود را با کودک کوچکی تقسیم کنید، اضطراب داشته باشید. ممکن است نگران امور مالی ، ساختار خانواده ، گزینه های مراقبت از کودکان و موارد دیگر باشید.

اینکه بارداری می تواند یک تجربه سخت باشد جای تعجب ندارد- در طول 40 هفته بارداری فراز و فرودهای زیادی وجود دارد. مطمئناً چند مورد از چالش های جسمی و عاطفی مانند بیماری صبحگاهی ، سیاتیک ، دردهای رباط گرد ، بواسیر، رگهای واریسی ، سوi هاضمه، دل درد و تغییرات خلقی را تجربه می کنید. اما مزایای بسیار جذاب بارداری را نیز فراموش نکنید.

بهترین مزایای بارداری

در اینجا نگاه دقیق تری به جنبه مثبت بارداری می اندازیم تا بدینوسیله درک کنیم که آنچه تجربه می کنیم چیزی کمتر از معجزه نیست. بدیهی است که همه ی افراد تمام این موارد را تجربه نمی کنند. اما بسیاری از ما آنها را در یک نقطه یا نقطه دیگری تجربه می کنیم. و جنبه های قابل توجهی هم هستند و قطعاً ارزش تجلیل دارند.

1. فرصت پوشیدن لباس های راحت

دیگر خبری از جا کردن خودتان در آن شلوار جین تنگ یا در واقع همان بشکه ای که به سختی در آن نفس میکشیدید نیست، به جای آن لباس های نرم و گشاد با بندهای کمریِ کشی جهت یک نفس راحت را تجربه کنید.

2. بهانه ای خوب برای لغو برنامه ها

اگر شما فردی درون گرا هستید که از خانه نشینی و مطالعه خوشحال می شود، فعلا بخت با شما یار است. حوصله ی سر و کله زدن با فامیل شوهر در تعطیلی آخر هفته را ندارید؟ همه چیز را گردن بارداری بیاندازید تا مجوز رایگانِ پیچش دریافت کنید. در دوران بارداری واقعاً فرصتهای زیادی برای لذت بردن از کنج خانه وجود دارد.

3. تصاحب کردن صندلی دیگران

البته قرار نیست همه بخشنده باشند، اما اکثر افرادی که متوجه شکم برجسته شما می شوند صندلی خود را در اتوبوس یا نیمکت پارک برای شما خالی می کنند. و تازه اگر همسرتان در تختخواب بیش از حد جا میگیرد، می توانید او را به گوشه تختخواب تبعید کنید، چون شما و نوزادتان در واقع دو نفر هستید که دارید میخوابید. این لذت بارداری خیلی مزه می دهد!

4. یادآوری بسیاری از مسائل با اهمیت زندگی

بارداری زمان مناسبی برای ارزیابی آنچه واقعاً مهم است می باشد. مسائلی که قطعا ارتقا شغلی یا مقدار پولی که در بانک دارید نیست. بلکه آدم هایی است که دوستشان دارید: خانواده. یادآوری آن یک نعمت است.

5. احساس حرکت کردن کودک

قطعا  هیچ چیز شگفت انگیزتر از اولین باری که احساس می کنید کوچولوی شما در درون شما شنا می کند، وجود ندارد. اوج لذت بارداری همین هست. راستش را بخواهید، این یک مورد هرگز در طول بارداری تکراری نمی شود. خب البته، به جز مواردی که کودک شما شروع به مشت زدن میکند. آی!

6. احساس قدرت برای کارهای باورنکردنی که بدن شما می تواند انجام دهد

حتی اگر راه شما برای بارداری پر از دست انداز بود، این کار را انجام دادید. شما توانستید یک نوزاد درست کنید و باید احساس افتخار کنید که بدن شما می تواند این کار  را انجام دهد. آن را گرامی بدارید.

7. برخی از تجربیات فیزیکی می توانند بهبود یابند

البته این را همه تجربه نمی کنند، اما بعضی از افراد باردار متوجه می شوند که برخی شرایط پزشکی در دوران بارداری آنان در واقع بهتر می شوند. این موارد شامل میگرن، آکنه و حتی حساسیت به برخی مواد غذایی می باشد.

8. موهای شاداب و آن درخشش بارداری

شما هرگز موهایی پر پشت تر از موهای دوران بارداری تان نخواهید داشت. درخشش بارداری -که در اثر جریان خون بیشتر و هورمون های بارداری که می توانند پوست را چرب و براق کنند- یک داستان واقعی است. از این لذت بارداری خیلی خرسند خواهید بود!

9. همه ی آن چرت زدن ها!

همیشه بهانه ای برای چرت زدن هنگام بارداری وجود دارد. شما در حال ساختن یک انسان کامل هستید و این تجربه ای است که پیوسته شما را خسته می کند. حتی اگر فکر می کنید خوابتان نمی برد، همیشه مطمئن شوید که فرصت هایی برای استراحت پیدا می کنید. شما لایق آن هستید.

10. جشنواره گرسنگی سه ماهه دوم

یک لذت بارداری که خیلی هم مزه میدهد، این است که هرگز به بهانه ای برای خوردن هر آنچه که میخواهید، نیاز ندارید. در واقع اگر عاشق غذا باشید، واقعاً در سه ماهه دوم بارداری لذت خواهید برد، زیرا در این زمان، بارداری شما را بسیار گرسنه می کند. بعد از سه ماهه اول که ممکن است جزو زنان بارداری بوده باشید که ویار حاملگی را تجربه کرده اند، این تجربه ی گرسنگی در سه ماهه دوم خوشایند است.

11. فرصتی برای  دید مثبت به بدن خود

بسیاری از افراد، زمانی که باردار می شوند احساس می کنند که تازه می‌فهمند آن انحناهای بدنشان برای چه دلیلی بوده است. اکنون زمان آن است که از هر سانتی مترِ سالم و قدرتمندمان قدردانی کنیم.

12. بسیاری از رویدادهای هیجان انگیز در آینده

اگر آدمی باشید اهل برنامه ریزی، زمان بارداری دوران خوش شانسی شما هست. چیزهای زیادی برای برنامه ریزی وجود دارد و می تواند یک دوره ی واقعا هیجان انگیز باشد. آیا چیزی لذت بخشی تر از خرید وسایل کودک ، طراحی اتاق نوزاد یا حداقل تصور اینکه بالاخره نگه داشتن آن بقچه ی عشق چگونه خواهد بود وجود دارد؟

13. حتی یک لحظه هم کسل کننده نیست

بارداری هرگز کسل کننده نیست، مطمئناً تقریبا در هر هفته، شما احساس می کنید از داخل و خارج کمی فرق کرده اید. بله البته این تغییرات ممکن است همراه با برخی ناراحتی ها و استرس ها باشد، اما نمی توانید بگویید که باردار بودن یک تجربه هیجان انگیز نیست.

14. یکی از صمیمی ترین تجربه هایی که تاکنون داشته اید

در واقع هیچ چیز دوست داشتنی و صمیمی تر از این نیست که یک فرد کوچک در درون شما رشد کند. همه والدین در حین بارداری با نوزادان خود ارتباط برقرار نمی کنند (و اگر این کار را نکنید مشکلی نیست!)، اما بیشتر آنها احساس می کنند که زمان حمل نوزاد در بدن خود همان زمانی است که عشق و حمایت بی دریغ از فرزندانشان شکوفا می شود.

15. فرصتی برای استراحت و نازپروردگی

بسیاری از ما در دوران بارداری هنوز هم باید به کار یا مراقبت از فرزندان دیگر خود بپردازیم. اما اگر زمانی برای آرام گرفتن، دست روی دست گذاشتن و پا روی پا انداختن وجود داشته باشد، همین زمان بارداری است. هرگونه پیشنهاد کمک و مراقبت را حتماً بپذیرید.

16. خداحافظ عادت ماهانه

نُه ماه بدون قاعدگی می تواند برای بسیاری از ما یک مزیت واقعی باشد، به خصوص اگر از نوسانات هورمون ها، PMS، میگرن، گرفتگی و موارد دیگری از ناراحتی شدید داشته باشیم.

17. در سرویس های بهداشتی عمومی منتظر نمی مانید

صف طولانی در دستشویی؟ اگر شما باردار هستید،  این خط برای شما شکسته خواهد شد. بارداری باعث می شود همه ما خیلی بیشتر از گذشته به دستشویی برویم و وقتی شما باردار هستید و دستشویی دارید ، شما باید بروید و همه جای خود را به شما می دهند.

18. می توانید هر کجا که می روید مرکز توجه باشید

این یکی مسلماً برای همه ما مهم نیست. اما اگر دوست دارید توجه دیگران را به خود جلب کنید، اکنون زمان نمایش است. به یاد داشته باشید که استفاده از مرزهای شخصی در اینجا مفید است. بدون اجازه شما هیچ کس نمی تواند شکم شما را لمس کند و اگر می خواهید نام بچه را خودتان انتخاب کنید، کسی حق دخالت ندارد.

19. ویار – این ولع های عجیب و غریب می توانند ذائقه شما را گسترش دهند

بسیاری از ما عجیب ترین چیزها را در دوران بارداری خود می خواهیم. غذاهایی که قبلا هرگز حتی به آنها فکر هم نمی کردیم ممکن است حالا دقیقاً همان غذایی باشند که از آنها سیر نمی شویم. ممکن است عجیب ترین ترکیبات غذایی را نیز بخواهیم، ترشی و بستنی فقط بخشی از ویارهای جذاب هستند!

20. برای شخصی که شما را به دنیا آورده است سپاسگزاری جدید و ویژه ای خواهید داشت

هنگام بارداری احتمالاً از مادر خود بیش از هر زمان دیگری قدردانی خواهید کرد – فقط منتظر رسیدن کودک خود باشید تا سرانجام فداکاری های والدین خود و شدت عشق آنها را درک کنید.

اگر احساس شادی در بارداری دشوار است چه کاری باید انجام دهید؟

ناگفته نماند که همه ما قادر نخواهیم بود تمام مزایای بارداری را مدام مورد توجه و قدردانی قرار دهیم. روزها و حتی هفته هایی وجود خواهد داشت که ما از بارداری خود بسیار ناراحت و تحت فشار قرار می گیریم، به طوری که حتی درک لذت ذاتی باردار شدن با آن کودک گرانبها نیز دشوار خواهد بود.

فراز و نشیب های شما طبیعی است ، اما اگر به نظر می رسد احساس استرس و ناراحتی شما غالب است، ممکن است در دوران بارداری شرایطی به نام افسردگی قبل از زایمان یا افسردگی بارداری را تجربه کنید. در واقع این یک بیماری شایع است که تا 20٪ مادران باردار را درگیر می کند.

علائم افسردگی قبل از زایمان شامل موارد زیر است:

  • افکار مضطرب یا رقابتی
  • احساس ناامیدی یا مغلوب شدن
  • عدم علاقه به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردید
  • مشکل در تمرکز
  • مشکل خواب
  • عصبانیت
  • افکار خودکشی

اگر فکر می کنید در حال تجربه ی افسردگی قبل از زایمان هستید، با مسئول خدمات بهداشتی-درمانی خود صحبت کنید. خبر خوب این است که این موضوع قابل درمان است و با معالجه، دارو و یا اصلاح شیوه زندگی قابل کنترل است.

سخن آخر – پیشنهادی از نی نی یلو

اگر در طول بارداری تجربه های منفی ای را احساس میکنید، آن را انکار نکنید، زیرا سالم ترین راه برای شما روبرو شدن با هر آنچه که در درون و بیرون شما میگذرد، میباشد. اما از منفی نگری و منتظر اتفاقات منفی بودن نیز بپرهیزید، تقدیر و تشکر از هدایای بارداری و دیدن این موقعیت های لذت بخش که گاه به گاه برای شما روی می دهد می تواند کمکی باشد تا از غلتک احساسی و خستگی و کوفتگی بارداری با موفقیت گذر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *