قیمت اجاره دستگاه زردی نوزاد و 3 نکته مهم

به اشتراک گذاری این مطلب

دستگاه های زردی نوزاد یا همان دستگاه های فتوتراپی خانگی برای این ساخته شدند که کار پدر و مادر را در درمان زردی نوزاد خود راحت کنند و بعبارتی به کمک آنها، والدین می توانند یک NICU کوچک در خانه داشته باشند. اما قیمت اجاره دستگاه زردی نوزاد سوالی است که زیاد پرسیده می شود و گاهاً اختلاف ها بسیار است.

قیمت اجاره دستگاه زردی نوزاد در تهران

در تهران این دستگاه ها بازه قیمتی بین 150 هزار تومان تا 300 هزار تومان برای هر شب اجاره دستگاه را دارند. در شهرستان ها به دلیل برخی مسائل مانند هزینه های حمل و نقل، قیمت ها کمی پایین تر است.

اختلاف قیمت مربوط به نوع دستگاه، خدمات ارائه دهنده و کیفیت و استاندارد دستگاه می باشد. اما چطور مطمئن شویم که دستگاهی که تهیه می کنیم مناسب و موثر است؟

در ادامه این متن، 3 نکته مهم را بیان می کنیم که شما می توانید از طریق آن دستگاه مناسب را تشخیص دهید.

1. نوع دستگاه

نوع دستگاه یکی از مهم ترین عوامل تعیین قیمت می باشد. دستگاه های فتوتراپی با برند، تعداد لامپ ها (یا معادل صفحه نوری آنها) و امکانات دستگاه شناخته می شوند.

مثلاً بعضی دستگاه ها 4 لامپ، 6 لامپ، 8 لامپ و یا حتی 12 لامپ دارند. هر چه تعداد لامپ ها بیشتر شود، هزینه اجاره دستگاه زردی بیشتر می شود. البته ارائه دهندگان خانگی معمولاً دستگاه 12 لامپه ندارند و در صورت ارائه نیز قیمت آن می تواند در حدود شبی 500 هزار تومان باشد. دستگاه 8 لامپه نیز به ندرت ارائه می شود.

دستگاه های تونلی که مهتابی ندارند نیز در زمان ارائه توسط سازنده با عبارت (معادل X لامپ) ارائه می شوند که مشخص می شود به اندازه چند مهتابی کارایی دارند.

یک نوزاد تحت فتوتراپی با یک دستگاه زردی نوزاد با کیفیت که با قیمت مناسب ارائه شده است.

برای درمان زردی نوزاد دستگاه چند لامپه اجاره کنیم؟

به طور کلی اینکه دستگاه زردی با چه قدرتی اجاره کنید را پزشک تعیین می کند. اما باز هم هستند پزشکانی که توصیه ندارند و می گویند از ارائه دهنده بپرسید.

در این جور مواقع ما و بیشتر همکاران دستگاه های 6 لامپ را پیشنهاد می کنیم. چرا که حد میانه است و این می تواند از آسیب دیدن پوست نوزاد (که البته موقت است) در اثر تابش بیش از حد نور جلوگیری کند. دستگاه های با لامپ بیشتر تابش نور شدیدتری دارند و از طرفی شاید دستگاه فتوتراپی 4 لامپ هم به اندازه کافی قدرت برای دفع بیلی روبین را نداشته باشد.

پس کرایه دستگاه زردی نوزاد 6 لامپ معمولاً پیشنهاد ما می باشد. با این حال همیشه اول نظر پزشک اطفال را بپرسید.

2. کیفیت دستگاه فتوتراپی

چیزی که بسیار از قیمت اجاره دستگاه فتوتراپی مهم تر است، کیفیت می باشد. زیرا که دستگاه بی کیفیت خدایی ناکرده هم موجب طولانی شدن بیماری نوزاد شما می شود (و یا حتی موارد بدتر مانند سندروم کریگلر- نجار) و هم باعث دور ریخته شدن پول شما می شود. پس هموراه این مورد را با اولویت بالاتری نسبت به هزینه اجاره دستگاه زردی نگاه کنید.

کیفیت دستگاه فتوتراپی به چند مورد مهم بستگی دارد.

استاندارد دستگاه زردی نوزاد

بدون شک استاندارد برای هر وسیله ای که فروخته یا اجاره داده می شود، مهم است. در مورد اجاره دستگاه زردی نوزاد نیز اینچنین است. بنابراین می تواند از ارائه دهنده خدمات این مورد را بپرسید و در زمان تحویل دستگاه فتوتراپی نیز این مورد را چک کنید.

برند تولید کننده دستگاه

برند تولید کننده نیز موضوع مهم دیگری است که باید از آن غافل نشد. در ایران معمولاً دستگاه های فتوتراپی وارداتی نیستند. (البته برخی از قطعات آنها مانند لامپ دستگاه فتوتراپی معمولاً از خارج وارد می شود.)

نیازی هم به واردات این دستگاه ها نیست. تولید کنندگان به راحتی و با رعایت برخی استانداردها می توانند دستگاه های قابل قبولی را ارائه دهند.

یکی از بهترین تولید کننده ها در حال حاضر شرکت تپکو می باشد که دستگاه های فتوتراپی را هم برای منازل و هم برای بیمارستان ها تولید می کند و نی نی یلو نیز از تولیدات آنها استفاده می کند.

تعویض به موقع لامپ دستگاه فتوتراپی

مهم ترین عامل در انتخاب شما و همچنین تعیین قیمت اجاره دستگاه زردی نوزاد، معتبر بودن لامپ هاست.

لامپ های دستگاه های فتوتراپی زمان کارکردِ مفید مشخصی دارند. مثلاً بعضی از آنها باید پس از 2000 ساعت و بعضی دیگر پس از 4000 ساعت تعویض شوند. زمان مفید کارکرد به نوع و برند لامپ بستگی دارد. همیشه از ارائه دهنده در مورد معتبر بودن لامپ ها سوال بپرسید و در صورت لزوم از آنها مدارک بخواهید.

امکانات جانبی

یک دستگاه زردی نوزادِ خوب، امکانات جانبی مناسبی هم دارد. مثلاً بعضی دستگاه ها شمارنده تعداد ساعاتی که نوزاد شما در آن فتوتراپی شده است را دارند. یا روی دستگاه دماسنج و آژیر گرم شدن بیش از حد دستگاه وجود دارد.

این امکانات هم از اِلمان های تعیین کننده قیمت اجاره دستگاه زردی نوزاد می باشند.

نوزادی پس از آنکه پدر و مادرش دستگاه فتوتراپی اجاره کرده اند، زیر یک دستگاه فتوتراپی با لامپ معتبر قرار گرفته است.

3. خدمات ارائه دهنده

شما پدر و مادری هستید که به تازگی بچه دار شده اید و هزاران چیز هست که تازه باید یاد بگیرید. چالش های روزهای از همه روزها بیشتر است. بچه هنوز پا نگرفته و شما باید شش دانگ حواستان را به او بدهید.

در این میان اگر درگیر درمان زردی نوزاد باشید، هنگام اجاره دستگاه زردی نوزاد باید حتماً آموزش های لازم را از یک ارائه دهنده که هم بتواند پاسخ سوالات غیرپزشکی شما را بدهد و هم طرز کار با دستگاه را به شما آموزش بدهد، مهم است.

پس همیشه به حسن اعتبار ارائه دهنده خدمات دستگاه زردی نوزاد توجه کنید.

فراموش نکنید که در این مرحله هیچ چیز مهم تر از کیفیت درمان نوزاد شما نمی باشد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی وضعیت زردی نوزاد با نمودار بوتان
جدول زردی نوزاد

میزان زردی نوزاد من چقدر است و در چه وضعیتی قرار دارد؟

اگر نوزاد شما زردی داشته باشد، حتماً پس از اقدامات درمانی نظیر فتوتراپی دوست دارید بدانید وضعیت او چقدر بهبود پیدا کرده یا احیاناً بدتر شده است؟ و در واقع میزان زردی نوزاد را بدانید. حتی ممکن است بخواهید قبل از شروع درمان وضعیت او را بدانید و بررسی کنید

فتوتراپی نوزاد در منزل | نی‌نی یلو
رفع زردی

نکات مربوط به مراقبت های فتوتراپی در منزل

درمان زردی نوزادان ممکن است با تجویز پزشک به وسیله فوتوتراپی در بیمارستان و یا در منزل انجام گیرد. دانستن نکات مراقبت های فتوتراپی در منزل توسط والدین بسیار مهم است و باید آنرا فرا بگیرند. گرچه در مقاله ای به موضوع عفونت های بیمارستانی در هنگام فتوتراپی اشاره کردیم،