تهوع صبحگاهی : دلایل، نگرانی ها، درمان ها

تهوع صبحگاهی در زنان باردار شایع است

به اشتراک گذاری این مطلب

  • تهوع صبحگاهی چیست؟
  • علائم تهوع صبحگاهی چیست؟
  • چرا به آن تهوع صبحگاهی گفته می شود، وقتی در تمام طول روز و شب تهوع دارم ؟
  • آیا تهوع صبحگاهی در تمام طول بارداری طبیعی است؟
  • چه عواملی باعث حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری می شود؟
  • آیا برخی از زنان باردار بیش از سایرین به این موضوع حساس هستند؟
  • آیا حالت تهوع من روی کودک من تأثیر می گذارد؟
  • آیا تهوع صبحگاهی علامت “خوبی” است؟
  • چگونه می توانم از بیماری تهوع صبحگاهی راحت شوم؟
  • آیا دارویی برای تهوع صبحگاهی وجود دارد؟
  • اگر چنان تهوع داشته باشم که نتوانم هیچ چیزی را در معده نگه دارم چه کنم؟


تهوع صبحگاهی چیست؟

تهوع صبحگاهی نوعی حالت تهوع است که گاهی اوقات همراه با استفراغ است و بسیاری از زنان در دوران بارداری – معمولاً در سه ماهه اول بارداری – آن را تجربه می کنند.

این بیماری شایع است و اگر خیلی شدید نباشد ، خطری برای کودک شما ایجاد نمی کند. تا 80 درصد زنان باردار حداقل مقداری حالت تهوع دارند و 50 درصد آنها هم تهوع و استفراغ را در دوران بارداری دارند.

تهوع صبحگاهی معمولاً از حدود هفته پنجم یا ششم بارداری شروع می شود و در طی ماه آینده یا همینطور می ماند یا بدتر می شود.

قریباً در هفته های 14 تا 20 بارداری برای اکثر خانم ها از بین می رود. البته برخی از مادران خوش شانس هرگز حالت تهوع یا استفراغ ندارند.


علائم تهوع صبحگاهی چیست؟

زنان مبتلا به بیماری صبحگاهی می توانند موارد زیر را تجربه کنند:

  • حالت تهوع (احساس کوکی)
  • استفراغ
  • اوغ زدن (احساس بالا آوردن بدون اینکه چیزی بالا بیاورید)
  • ترشح بزاق زیاد

شدت و دفعات بروز این علائم در زنان بسیار متنوع است. به عنوان مثال ، برخی از زنان مبتلا به تهوع صبحگاهی ممکن است ساعتها در معده خود احساس ناراحتی کنند، در حالی که برخی دیگر فقط برای مدت کوتاهی احساس تهوع دارند.


چرا به آن تهوع صبحگاهی گفته می شود، وقتی در تمام طول روز و شب تهوع دارم ؟

تهوع صبحگاهی” اصطلاحی گمراه کننده است. برای برخی از زنان باردار حالت تهوع صبح ها بیشتر است و در طول روز برطرف می شود. اما این شرایط ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتد و برای بسیاری از خانم ها در تمام طول روز ادامه دارد. بعضی از خانم ها شب ها نیز تهوع صبحگاهی را تجربه می کنند.

حتی حالت تهوع خفیف می تواند شما را کسل کند و تهوع و استفراغ شبانه روزی می تواند شما را خسته و درمانده کند. با مشاور خدمات بهداشتی خود در مورد علائم و گزینه های تسکین صحبت کنید.


آیا تهوع صبحگاهی در تمام طول بارداری طبیعی است؟

این امر غیرمعمول است، اما تعداد کمی از مادران باردار تهوع صبحگاهی دارند که تا سه ماهه دوم – و حتی سوم – ادامه دارد.

اگر تهوع یا استفراغ بیش از 20 هفته ی بارداری طول کشید با مشاور خدمات بهداشتی خود صحبت کنید. طولانی شدن تهوع صبحگاهی می تواند شما را بیچاره کند و در یک مورد بسیار شدید هم می تواند منجر به کم آبی بدن شود و از افزایش وزن مناسب جلوگیری کند.

گهگاه حالت تهوع و استفراغ می تواند نشانه ای از یک مشکل پزشکی دیگر باشد ، نه بارداری ، بنابراین بهتر است برای تهوع صبحگاهی با طول عمر غیر معمول یک معاینه انجام دهید. (این امر به ویژه اگر تهوع صبحگاهی شما پس از چند هفته که برطرف شده دوباره برگردد، بسیار مهم است).


چه عواملی باعث حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری می شود؟

هیچ کس به طور قطعی نمی داند که چه عواملی باعث حالت تهوع در دوران بارداری می شود ، اما احتمالاً ترکیبی از تغییرات فیزیکی زیادی است که در بدن شما اتفاق می افتد. برخی از علل احتمالی عبارتند از:


گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG)

این هورمون در اوایل بارداری به سرعت افزایش می یابد. هیچ کس نمی داند که hCG چگونه به حالت تهوع کمک می کند ، اما به نظر می رسد که زمان آن با این قضیه هماهنگ است، به اوج رسیدن حالت تهوع و سطوح hCG تقریبا همزمان است.

علاوه بر این ، سایر شرایطی که باعث افزایش سطح hCG می شوند ، مانند حمل چند قلو، با نرخ تهوع و استفراغ بیشتری نیز همراه هستند.


استروژن

همراه با هورمون های دیگر، استروژن یکی دیگر از دلایل احتمالی است زیرا در اوایل بارداری نیز به سرعت افزایش می یابد.


افزایش حس بویایی و حساسیت به بوها

به عنوان مثال غیر معمول نیست که یک خانم تازه باردار از بوی ساندویچ مزخرف ژامبون از چهار اتاق آنورتر متاثر می شود، برای مثال برخی از رایحه ها بلافاصله رفلکس حلقی را تحریک می کنند. (برخی از محققان فکر می کنند که این ممکن است در نتیجه سطح بالاتر استروژن باشد ، اما هیچ کس به طور قطعی نمی داند).

یک نظریه هم این است که این حساسیت برای محافظت از کودک در حال رشد در برابر غذاهای خطرناک طراحی شده است ، اما هیچ مدرکی در این مورد وجود ندارد.

یک معده حساس

برخی از دستگاه های هضم زنان حساسیت بیشتری نسبت به تغییرات اوایل بارداری دارند. همچنین برخی تحقیقات نشان می دهد که زنان مبتلا به باکتری هلیکوباکتر پیلوری در معده خود تهوع و استفراغ بیشتری دارند. با این حال ، همه مطالعات این پیوند را تأیید نمی کنند.


ژنتیک

دو ژن درگیر در ایجاد جفت (GDF15 و IGFBP7) با هیپرامزیس گراویداروم (شدیدترین شکل تهوع صبحگاهی) ارتباط دارند.

محققان در UCLA دریافتند که زنان مبتلا به هیپرامزیس گراویداروم دارای پروتئین غیر طبیعی زیادی هستند که توسط این ژن ها بیان می شود. آنها اکنون در حال فهمیدن این موضوع هستند که آیا می توان این سطح پروتئین را به عنوان راهی برای درمان تهوع شدید صبحگاهی تغییر داد.


آیا برخی از زنان باردار بیش از سایرین به این موضوع حساس هستند؟

در هنگام بارداری احتمال تهوع یا استفراغ در شما بیشتر است اگر:
شما دوقلو یا چندقلو باردار هستید: این ممکن است بخاطر سطوح بالاتر hCG، استروژن یا سایر هورمون ها در سیستم شما باشد.

همچنین به احتمال زیاد دچار تهوع صبحگاهی شدید هستید. از طرف دیگر، این موضوع قطعی نیست – بعضی از زنان که دوقلو حمل می کنند حالت تهوع کمی دارند یا اصلاً حالت تهوع ندارند.

در بارداری قبلی حالت تهوع و استفراغ داشتید.

سابقه حالت تهوع یا استفراغ به عنوان عارضه جانبی مصرف قرص های ضد بارداری دارید: این احتمالاً مربوط به پاسخ بدن شما به استروژن است.

شما مستعد بیماری حرکتی هستید.

شما در خانواده خود سابقه حالت تهوع در دوران بارداری دارید: اگر مادر یا خواهرتان دچار تهوع صبحگاهی شدید باشد ، احتمال شما نیز بیشتر است.

شما سابقه سردردهای میگرنی دارید.

شما یک دختر دارید: تحقیقات نشان داده است که حالت تهوع صبحگاهی اغلب در زنانی که یک دختر به دنیا می آورند شدیدتر است.


آیا حالت تهوع من روی کودک من تأثیر می گذارد؟

تهوع خفیف تا متوسط و استفراغ های گاه به گاه ناشی از تهوع صبحگاهی به کودک شما آسیب نمی رساند. حتی اگر در سه ماهه اول وزن شما زیاد نشود، به طور کلی تا زمانی که بتوانید هیدراته بمانید و بتوانید مقداری از غذا را پایین نگه دارید مشکلی ایجاد نمی کند. در بیشتر موارد اشتهای شما به زودی برمی گردد و شروع به افزایش وزن می کنید.


اگر حالت تهوع شما را از داشتن یک رژیم غذایی متعادل باز می دارد، یک ویتامینِ قبل از تولد مصرف کنید تا مطمئن شوید مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می کنید. در حقیقت محققان معتقدند اگر حداقل یک ماه قبل از بارداری شروع به مصرف روزانه مولتی ویتامین همراه با اسید فولیک کنید، ممکن است بتوانید شانس ابتلا به تهوع صبحگاهی را کاهش دهید.

استفراغ شدید و طولانی مدت با خطر بیشتر زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و نوزادانی که از نظر سن حاملگی کوچک هستند و همچنین با تاخیر در رشد ارتباط دارد. این شرایط نادر که همانطور که گفته شد به هیپرامزیس گراویداروم معروف است فقط حدود 3 درصد از زنان را مبتلا می کند.

برای جلوگیری از کمبودهای تغذیه ای و کاهش وزن ناسالم که می تواند به شما و فرزندتان آسیب برساند جستجوی درمان برای ابتلا به تهوع شدید صبحگاهی مهم است. با این حال، یک مطالعه گسترده در مورد زنانی که با استفراغ شدید در بیمارستان بستری شده بودند نشان داد که کسانی که در طول بارداری خود قادر به افزایش وزن حداقل 15 پوند (6 کیلو و 800 گرم) بودند، نتیجه ای داشتند که از زنان دیگر بدتر نبود.


آیا تهوع صبحگاهی علامت “خوبی” است؟

نه لزوما. درست است که تعدادی از مطالعات میزان پایینتری از سقط در زنان مبتلا به تهوع صبحگاهی یا هیپرامزیس گراویداروم را نشان داده است. (اگر کودک یا جفت شما به درستی رشد نمی کند، به این معنی است که سطح هورمون های بارداری در سیستم شما پایین است.

بنابراین اگر هورمون ها عامل تهوع هستند، منطقی است که تهوع را نداشته باشید). اما بسیاری از زنانی که حاملگی کاملاً طبیعی دارند ، در سه ماهه اول بارداری حالت تهوع کمی دارند یا اصلاً حالت تهوع ندارند. اگر رنج نمی برید خود را خوش شانس حساب کنید.


چگونه می توانم از بیماری صبح راحت شوم؟

اگر حالت تهوع و استفراغ خفیفی دارید ، اقدامات نسبتاً ساده ای برای کمک به شما کافی است. بسیاری از درمان های خانگی با شواهد معتبر پشتیبانی نمی شوند، اما متخصصان زنان و زایمان معمولاً آنها را توصیه می کنند.

در اینجا چند استراتژی برای امتحان وجود دارد:

  • از محرک هایی مانند گرما، بوی شدید غذا و رایحه معطر خودداری کنید.
  • در طول روز چندین وعده غذایی و میان وعده کوچک داشته باشید.
  • نوشیدنی های سرد و گازدار میل کنید.
  • هوای تازه کافی دریافت کنید.


آیا دارویی برای تهوع صبحگاهی وجود دارد؟

اگر موارد دیگر کمکی نکرده است، در مورد دارو برای رفع حالت تهوع با پزشک خود صحبت کنید. دیگر نیازی به ادامه رنج نیست. و اگر قصد بارداری مجدد دارید، قبل از باردار شدن و در تمام اوایل بارداری شروع به مصرف مولتی ویتامین کنید. این ممکن است به جلوگیری از تهوع شدید صبحگاهی کمک کند، گرچه کسی نمی داند چرا.


اگر چنان تهوع داشته باشم که نتوانم هیچ چیزی را در معده نگه دارم چه کنم؟

اگر حالت تهوع و استفراغ آنقدر شدید است که نمی توانید چیزی را از جمله آب، آب میوه، غذا، ویتامین های قبل از زایمان یا داروها را پایین نگه دارید – ممکن است دچار هیپرامزیس گراویداروم شوید. در این حالت، ممکن است لازم باشد با مایعات IV و دارو در بیمارستان تحت درمان قرار بگیرید.

در موارد زیر با پزشک یا مامای خود صحبت کنید:

  • اگر حدود 900 گرم یا بیشتر وزن کم کنید.
  • بعد از 9 هفته بارداری دچار حالت تهوع و استفراغ می شوید.
  • بعد از 20 هفته بارداری حالت تهوع و استفراغ دارید.
  • خون استفراغ می کنید.
  • هنگام ایستادن احساس سرگیجه می کنید.
  • علائمی از کمبود آب بدن دارید، از جمله ادرار تیره یا تکرر ادرار.
  • درد شکم، تب، سردرد یا تورم در جلوی گردن دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *