15 مورد از بیماری های شایع نوزادان تازه متولد شده

یک نوزاد در حال گریه در اثر بیماری

به اشتراک گذاری این مطلب

نوزادان دقیقاً از لحظه پس از تولد آسیب پذیر هستند. ممکن است آنها با شرایط مادرزادی خاصی متولد شوند و یا به راحتی دچار عفونت شوند. اگر برای اولین بار است که پدر و مادر شده اید، باید از بیماری های شایع نوزادان تازه متولد شده که بیشتر با آن روبرو هستند، اطلاع داشته باشید و از نحوه مقابله با آنها آگاه باشید تا بتوانید از کودک خود به بهترین شکل مراقبت کنید.

مشکلات شایع بهداشتی در نوزادان

نوزادان درست پس از تولد و در حالی که از ایمنی رحم به این دنیا منتقل می شوند، آسیب پذیر هستند. این زمانی است که آنها یاد می گیرند نفس بکشند، تغذیه کنند و موارد دیگر. همچنین زمانی است که ریه ها، قلب، مغز، کلیه ها، کبد و … آنها هماهنگی را یاد می گیرند. در صورت احساس ناراحتی ، تنها راه برقراری ارتباط گریه است. به عنوان یک والد، ​​باید سعی کنید بفهمید که چه چیزی ممکن است کودک شما را آزار دهد و بلافاصله با پزشک کودک خود مشورت کنید.

1. آسیب های هنگام تولد

گاهی اوقات، در طی روند زایمان، ممکن است یک کودک از لحاظ جسمی آسیب ببیند. به آن آسیبِ هنگام تولد یا ضربه ی به هنگام تولد گفته می شود. آسیب هنگام تولد می تواند ناشی از استفاده از پنس هنگام خروج کودک از کانال تولد باشد. اکثر نوزادان به سرعت از ضربه زایمان بهبود می یابند. نوزادانی که به طور معمول زایمان می شوند ممکن است به دلیل خلأ در پوست سرشان تورم داشته باشند. همچنین ممکن است به دلیل استفاده از پنس آسیب ببینند.

2. زردی نوزاد، از گزینه های اصلی بیماری های نوزادان تازه متولد شده

یکی دیگر از بیماری های نوزادان تازه متولد شده که خیلی هم شایع هست، زردی نوزاد است. وقتی بیلی روبین موجود در خون کودک بیش از حد وجود دارد، باعث رنگدانه زرد رنگ پوست می شود. این یک مشکل نسبتاً رایج است و اصلاً بسیاری از نوزادان با زردی متولد می شوند . دلیل اینکه این اتفاق می افتد این است که کبد کودک آنقدر بالغ نیست که بتواند از بیلی روبین اضافی خون خلاص شود. زردی نوزاد به طور معمول با گذشت زمان برطرف می شود. در بیشتر موارد این مشکل، باید ظرف 2 تا 3 هفته پس از تولد کودک از بین برود. با این حال، اگر بیش از 3 هفته ادامه یابد ، می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد و والدین باید با پزشک کودک خود مشورت کنند.

همچنین زردی در صورت بالابودن نیاز به فتوتراپی و یا تعویض خون دارد.

اگر نوزاد شما زردی دارد، در مرحله اول آرامش خود را چک کنید. بعد با پزشک او صحبت کنید، او ممکن است گزینه های: هیچ کاری! ، فتوتراپی در بیمارستان، فتوتراپی در منزل (اجاره دستگاه زردی نوزاد برای درمان در منزل) و یا تعویض خون را برگزیند.

اگر تصمیم دکتر برای تهیه دستگاه زردی نوزاد در منزل بود، با نی‌نی یلو تماس بگیرید. ما به سرعت دستگاه مناسب را در اختیار شما قرار می دهیم 🙂

3. قولنج یا کولیک

از دیگر بیماری های شایع نوزادان تازه متولد شده، کولیک است اما این امر مسئولیت رسیدگی به آن را از گردن والدین بر نمی دارد. وقتی نوزادی بدون هیچ دلیل مشخصی به طور مداوم گریه می کند، خصوصاً در هنگام عصر ممکن است دچار قولنج روده شود.

کولیک در نوزادان تازه متولد شده بسیار شایع است
کولیک در نوزادان تازه متولد شده بسیار شایع است

علت دقیق کولیک مشخص نیست و برخی از تئوری های موجود در آن می گویند که این امر می تواند به دلیل گاز یا هورمون هایی باشد که باعث درد معده می شوند. تحریک بیش از حد توسط نور یا صدا یا سیستم هضم در حال رشد نیز ممکن است موثر باشد.

کولیک از 2 هفتگی در نوزادان ترم شروع می شود و باید تا 3 ماهگی کودک فروکش کند. با این حال ، اگر این شرایط ادامه یابد، می تواند به دلیل عدم تحمل فرمول شیر یا برخی از بیماری های زمینه ای دیگر باشد. برای تشخیص بیماری بهتر است با پزشک مشورت کنید.

داروخانه ها نیز داروهای عمومی در زمینه رفع کولیک دارند که از جمله آنها می توان به Colic Aid و یا گریپ میکسچر اشاره کرد. اما در مورد استفاده از آنها حتماً از پزشک مشورت بگیرید.

4. اتساع شکم

اتساع شکم می تواند در نوزادان و نوزادان سالم اتفاق بیفتد. یکی از دلایل برجسته اتساع شکم در نوزادان، بلع هوای اضافی است. شما به عنوان والدین باید شکم نوزاد خود را بررسی کنید. نوزادان تازه متولد شده شکم های بیرون زده و نرم دارند. اگر شکم کودک هنگام لمس آن احساس سفتی و تورم می کند، این امر می تواند به دلیل گاز  یا  یبوست باشد. با شروع سازگاری بدن کودک با تغذیه، مشکل باید برطرف شود. با این حال ، اگر یک رنگ مایل به آبی ادامه داشته باشد و نفخ شکم زیادی وجود داشته باشد ، این می تواند به معنای یک مشکل اساسی در ارگان های داخلی باشد.

5. پوست آبی و آپنه

نوزادان تازه متولد شده تمایل به دست و پای مایل به آبی دارند. با این حال، با بهبود گردش خون در بدن ، رنگ آبی به مرور محو می شود. اما اگر در اطراف دهان کودک خود رنگ مایل به آبی مشاهده کرده اید و این مشکل همراه با مشکلات تنفسی برای مدت طولانی ادامه داشت، این می تواند به این معنی باشد که قلب و ریه های کودک عملکرد خوبی ندارند. اگر تنفس او به مدت 15 تا 20 ثانیه متوقف شود و پوست مایل به آبی داشته باشد، ممکن است دچار آپنه باشد و احتمالاً نیاز به مداخله پزشکی دارد.

6. استفراغ، پای ثابت بیماری های شایع نوزادان تازه متولد شده

گاهی اوقات نوزادان شیری را که می خورند استفراغ یا تف می کنند – این یک اتفاق معمول است – به همین دلیل مادران تمایل دارند از بچه های خود را آروغ بگیرند تا از بالا آمدن آنجلوگیری کند. با این وجود، اگر کودک شما شیر را پرتاب می کند و در استفراغ مشاهده می کنید که رنگی مایل به سبز دارد و او همچنان به استفراغ ادامه می دهد، ممکن است مشکل جدی ایجاد کند.

استفراغ از بیماری های شایع نوزادان تازه متولد شده است.
استفراغ از بیماری های شایع نوزادان تازه متولد شده

در اثر استفراغ زیاد به شکلی که گفته شد، نوزادان می توانند خیلی زود دچار کم آبی شوند و ممکن است به کمک پزشکی و درمان نیاز باشد.

عدم تحمل لاکتوز و شیر مادر نیز یک مشکل نسبتاً شایع است که نیاز به حمایت و نظارت پزشکی دارد. استفراغ مکرر و ترشح شیر می تواند به دلیل عفونت زمینه ای یا مشکلات گوارشی باشد.

7. سرفه کردن

اگر جریان شیر خیلی سریع باشد، کودک ممکن است هنگام تغذیه سرفه کند. سرفه مداوم هنگام تغذیه می تواند نشان دهنده مشکلی در ریه ها یا سیستم گوارش باشد. سرفه در شب به طور مداوم ممکن است نشان دهنده سیاه سرفه یا مشکلات تنفسی باشد. اگر کودک شما هنگام تغذیه یا شب سرفه می کند، باید او را در اولین فرصت به پزشک منتقل کنید.

8. پریشانی تنفسی

یکی از بیماری های شایع نوزادان پریشانی تنفسی است. این امر هنگامی اتفاق می افتد که به دلیل انسداد مجرای بینی کودک، اکسیژن کافی برای کودک وجود نداشته باشد. کودک ممکن است به دلیل کمبود اکسیژن پوست مایل به آبی داشته باشد. چند ساعت طول می کشد تا نوزاد تازه به دنیا آمده تنفس طبیعی را یاد بگیرد. پس از ایجاد تنفس طبیعی ، دیگر نباید رنگ مایل به آبی داشته باشد. اگر خس خس، ناراحتی و رنگ مایل به آبی همچنان ادامه داشته باشد، مراجعه به یک متخصص بهداشت و درمان الزامی است.

9. کم خونی

فرزندان مادران کم خون، کم خون متولد می شوند. کم خونی بیماری است که در آن سلول های قرمز خون از نظر سن کودک کمتر از حد طبیعی است. کم خونی، در اثر کمبود هموگلوبین است که نشان می دهد سطح اکسیژن در خون کم است. در این مورد مداخله پزشکی ضروری است زیرا کم خونی درمان نشده  می تواند کشنده باشد.

10. تب

تب نشانه ای از مبارزه بدن نوزاد با عفونت است، با این حال باید آن را جدی گرفت.
تب نشانه ای از مبارزه بدن نوزاد با عفونت است، با این حال باید آن را جدی گرفت.

تب نشانه این است که بدن در حال مبارزه با عفونت است. با این حال، تب بالا و مداوم بالاتر از 38 درجه سلسیوس در نوزادان و نوزادان می تواند منجر به تشنج و آسیب مغزی شود. اگر کودک شما تب بالایی دارد، باید او را نزد پزشک ببرید و داروهای لازم را دریافت کنید.

11. مشکلات پوستی از دیگر بیماری های شایع نوزادان

از دیگر بیماری های نوزادان تازه متولد شده، مشکل پوست است.

مشکلاتی مانند بثورات پوشک و کرادل کپ (پوسته های سخت و چرپ بر روی پوست سر کودک) از موارد شایع پوستی است که می تواند برای کودک دردناک باشد. کودک ممکن است به دلیل پوشیدن طولانی مدت پوشک مرطوب یا آلوده یا واکنش آلرژیک به رنگها یا محتویات پوشک، بثورات پیدا کند.

تعویض مکرر پوشک و استفاده از کرم برطرف کننده راش های پوستی نوزاد توصیه می شود.

اگر کودک کرادل کپ دارد، می تواند به دلیل تولید روغن بیش از حد توسط غدد پوستی اطراف غده های مو باشد.

اصلی ترین علامت کرادل کپ ، پوسته پوسته شدن پوست سر نوزاد است. می توانید روزانه موهای کودک خود را با شامپوی ملایم (شامپو بچه ضد آلرژی بهتر است) بشویید تا شل شود و پوسته های پوست سر او برداشته شود. این شرایط باید طی چند ماه برطرف شود، اما اگر اینگونه نشد، با پزشک کودک خود مشورت کنید.

12. عفونت گوش

عفونت گوش در نوزادان شایع است. هنگامی که کودک عفونت گوش دارد، ممکن است گوش آلوده خود را بکشد و بسیار کلافه خواهد شد. عفونت های ویروسی شایع هستند اما در طی چند روز فروکش می کنند.

با این حال ، عفونت های باکتریایی می توانند به مدت طولانی ادامه داشته و حتی منجر به کاهش شنوایی شوند و ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند.

13. برفک دهان از بیماری های شایع نوزادان

برفک دهان به وجود ضایعات سفید روی زبان یا مخاط دهان نوزاد می گویند
برفک دهان به وجود ضایعات سفید روی زبان یا مخاط دهان نوزاد می گویند

برفک دهانی  عفونت مخمری است که در دهان نوزادان اتفاق می افتد. این عفونت که به نام کاندیدیازیس دهانی نیز شناخته می شود، در نوزادان شایع است و باعث ایجاد ضایعات سفید روی زبان یا مخاط دهان می شود. اگر کودک شما برفک دهانی دارد، با پزشک مشورت کنید تا اگر موضوع به اندازه کافی جدی است، داروهای ضد قارچ تجویز کند.

14. سرماخوردگی و آنفولانزا

سرماخوردگی و آنفولانزا تقریباً همه نوزادان و نوزادان را تحت تأثیر قرار می دهد زیرا آنها با دنیای خارج در ارتباط هستند. گرچه سرماخوردگی و آنفولانزا ممکن است ناچیز به نظر برسد، اما نباید به راحتی از آن گذشت، زیرا ممکن است سرماخوردگی و آنفولانزا به ذات الریه و سایر بیماری های جدی در نوزادان و نوزادان تبدیل شود.

15. اسهال یکی دیگر از بیماری های شایع نوزادان

اسهال یک واکنش معمول به آنتی بیوتیک ها و عفونت در نوزادان است. اگر کودک شما اسهال دارد، با دادن آب نمک خوراکی و آب به بدن او را خوب هیدراته کنید. همچنین مدفوع وی را کنترل کنید. در صورت مشاهده تغییر رنگ و بافت مدفوع ، با پزشک مشورت کنید.

درست مانند اسهال، یبوست در نوزادان و نوزادان نیز بسیار شایع است. اگر کودک شما بیش از سه روز یبوست دارد، با پزشک کودک خود مشورت کنید.

در بیشتر مواقع ، مشکلات و بیماری های سلامتی نوزادان با گذشت زمان و قدرت گرفتن نوزادان و یادگیری کنار آمدن با محیط جدید زندگی، خود به خود برطرف می شوند. اما والدین باید بسیار مراقب باشند. کودک خود را برای معاینات منظم نزد متخصص اطفال ببرید، بهداشت را رعایت کنید و بیش از همه، ذهنی آرام داشته باشید.

اگر کودک شما ناراحتی دارد ، لطفا با پزشک نوزاد مشورت کنید. با اینحال، از به دنیا آمدن نوزادتان و اینکه دارد با محیط سازگار می شود هم لذت ببرید. به یاد داشته باشید که هر سرفه یا عطسه جدی نیست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *