آیا استرس در دوران بارداری می تواند باعث زایمان زودرس شود؟

کاهش استرس پیش از زایمان

به اشتراک گذاری این مطلب

استرس در دوران بارداری از آن دسته مواردی است که لازم است به طور مناسب کنترل شود.

مقابله با علائم بارداری حتی زمانی که زندگی دارد به خوبی پیش می رود، می تواند به اندازه کافی سخت باشد چه برسد به زمانی که استرس به زندگی تان اضافه شود. استرس باعث می شود کنار آمدن با آنچه در دوران بارداری به وجود می آید، حتی دشوارتر بشود.

کنترل استرس در دوران بارداری چالش بر انگیز است، اما تلاش برای کسب آرامش بسیار مهم است. استرس، به ویژه استرس مزمن ، می تواند خطر داشتن یک بچه نارس یا زایمان زودرس را افزایش دهد.

استرس و زایمان زودرس

زایمان فرایند پیچیده ای است که تمامی ابعاد آن نیز به طور کامل کشف و درک نشده است. چندین هورمون و سیستم بدن در مادر و نوزاد درگیر هستند و پیش بینی زمان شروع زایمان بسیار دشوار است. از آنجا که مطالعه زایمان پیچیده و دشوار است ، دانشمندان نمی توانند به طور قطعی بگویند که استرس باعث زایمان زودرس می شود.

با این حال در این مورد یک نوع اجتماع نظر هم وجود دارد، به عبارت دیگر ، برخی مطالعات نشان می دهد مادرانی که استرس بیشتری دارند، زودتر زایمان می کنند ، بنابراین استرس خطر زایمان زودرس مادر را افزایش می دهد. در طی موقعیت های استرس زا، بدن به طرق مختلفی واکنش نشان می دهد. به عنوان مثال، ضربان قلب و فشار خون افزایش می یابد و هورمون ها بدن را تحت فشار قرار می دهند.

انواع استرس

مهم است که بدانیم استرس می تواند حاد یا مزمن باشد.

در استرس حاد، واکنش بدن موقتی و کوتاه مدت است. پس از آن، بدن به حالت طبیعی خود برمی گردد.
در استرس مزمن ، هر آنچه شما را آزار می دهد ادامه دارد یا عود می کند. در نتیجه ، بدن هرگز به حالت طبیعی خود برنمی گردد.


استرس حاد احتمال زایمان زودرس مادر را افزایش نمی دهد. اگر مثلاً گاهی با پدر کودک خود مشاجره داشته باشید یا گاهی در پرداخت قبوض مشکل داشته باشید، در معرض خطر زیاد نیستید. با این حال، تغییراتی که استرس مزمن در بدن ایجاد می کند همان چیزی است که پزشکان فکر می کنند ممکن است در زایمان زودرس نقش داشته باشد.

استرس مزمن باعث تغییرات طولانی مدت در سیستم عروقی بدن، سطح هورمون ها و توانایی مبارزه با عفونت می شود. این تغییرات می تواند به طور بالقوه برای شروع زایمان قبل از کامل شدن کودک (قبل از هفته 37 بارداری) تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال ، مواجهه با طلاق ، مرگ یکی از عزیزان، بیکاری طولانی مدت یا اضطراب مربوط به بارداری می تواند باعث ایجاد نوعی استرس مزمن شود که خطر شما را برای زایمان زودرس افزایش می دهد.

کاهش استرس در دوران بارداری

چند نکته وجود دارد که می توانید برای کاهش استرس در دوران بارداری انجام دهید (البته اگر باردار نیستید هم باز اینها ایده های خوبی هستند).

لازم است تحقیقات بیشتری در مورد اینکه کدام یک از استراتژی های آرام سازی به کاهش خطر زایمان زودرس کمک می کند، انجام شود ، اما هر چیزی که استرس مزمن را کاهش دهد، احتمالاً شانس شما را برای داشتن یک بچه ترم افزایش می دهد.

درمان های جایگزین

نشان داده شده است که ماساژ، رایحه درمانی ، طب سوزنی و هیپنوتیزم درمانی به کاهش استرس کمک می کنند. (اگرچه توجه داشته باشید که هیچ مطالعه ای نشان نداده است که خطر تولد زودرس را به طور خاص کاهش می دهد).


مشاوره

در یك مطالعه كوچك، محققان دریافتند مادرانی كه دچار استرس مزمن هستند و در دوران بارداری خود مشاوره روانشناختی دریافت می كنند، كمتر دچار زایمان زودرس می شوند.

ورزش

فعالیت های کم فشار که معمولاً در دوران بارداری توصیه می شود شامل پیاده روی سریع، شنا، دوچرخه سواری ثابت و استفاده از تردمیل پله ای است. نشان داده شده است که یوگا نتایج بارداری را بهبود می بخشد و خطر زایمان زودرس را کاهش می دهد.

همچنین با پزشک خود در مورد ورزش ایمن در دوران بارداری و مواردی که باید از آن اجتناب کنید (مانند خوابیدن به پشت یا شکم) صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *