برنامه اجرایی قبل از تولد نوزاد – لیست کارهایی که باید انجام دهید.

تصویر یک ساعت که نماد انتظار برای به دنیا آمدن یک نوزاد است.

به اشتراک گذاری این مطلب

اگر منتظر بچه دار شدن هستید، اینترنت پر از چک لیست خرید و لیست برای انتخاب نام است. اما اگر فهرست‌های «خرید» را پر کرده‌اید و آماده‌اید تا فهرست «کارها» تهیه کنید، با ما همراه باشید. از ایجاد مکانی برای خواب کودکتان گرفته تا برنامه ریزی یک تعطیلات آخر هفته آرام برای قرار دادن خود در فضای مناسب. پس این را برنامه اجرایی قبل از تولد نوزاد خود در نظر بگیرید.

لیست کارهای قبل از تولد نوزاد

یک سوالی که ممکن است از آن خسته شده باشید این هست: آیا برنامه زایمان دارید؟ مهم است که به یاد داشته باشید که روش‌های بسیار متفاوتی برای زایمان وجود دارد، و این سوال لزوماً این نیست که آیا یکی از دیگری بهتر است یا خیر.

همچنین داشتن یه کیف زایمان برای روزی که در بیمارستان هستید، بسیار مفید است.

مدیریت انتظارات

البته، فکر کردن به این که راحت ترین چیدمان برای شما در هنگام زایمان چگونه به نظر می رسد مفید است. ممکن است در نظر بگیرید که میخواهید چه نوع مداخلاتی را قبل، در حین و بعد از تولد انجام می دهید و یا نمی خواهید انجام دهید.

با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشید که وقتی زمان آن فرا می رسد، ممکن است لازم باشد با توجه به شرایط، به توصیه های پزشک خود ادامه دهید. مطمئناً می توانید انتظاراتی داشته باشید، اما اگر در روز زایمان همه چیز طبق برنامه پیش نرود، این نیز اشکالی ندارد. و فراموش نکنید که کیف بیمارستان خود را نیز ببندید!

ساده ترین راه برای اطمینان از اینکه همه موارد ضروری را در لیست کارهای قبل از زایمان خود بررسی کرده اید، این است که از نظر ذهنی در چند روز اول زندگی نوزاد خود قدم بردارید. 

صندلی های ماشین

پس از مرخص شدن از بیمارستان، باید نوزاد خود را به خانه بیاورید. آیا صندلی ماشین مناسب سن دارید که بتوان آن را در حالت رو به عقب نصب کرد؟ اگر این کار را به اندازه کافی زود انجام دهید، ممکن است بتوانید نصب خود را توسط یک تکنسین صندلی ماشین کودک بررسی کنید تا مطمئن شوید برای استفاده ایمن است.

تخت خواب یا گهواره

در مرحله بعد، باید جایی امن برای خواب کودک خود داشته باشید. راستش را بخواهید، کودک شما احتمالاً در ابتدا در میان بازوهای شما، روی سینه‌تان، روی صندلی ماشین و به معنای واقعی کلمه هر جای دیگری که او را روی زمین بگذارید چرت می‌زند.

با این حال، طبق توصیه آکادمی اطفال آمریکا، امن ترین مکان برای خواب کودک شما روی یک سطح صاف مانند تخت خواب یا گهواره است. شما نیازی به یک مهد کودک کاملاً مبله و بی نقص ندارید، اما قطعاً به یک تخت خواب یا گهواره ایمن نیاز دارید.

متخصص اطفال

بلافاصله پس از ترخیص نوزاد از بیمارستان (معمولاً ظرف 48 ساعت)، باید او را نزد پزشک اطفال ببرید. قبل از تولد نوزاد، انتخاب یک پزشک متخصص اطفال و گفتن تاریخ زایمان به آنها مفید است تا بدانند پس از تولد نوزاد، منتظر تماس شما باشند. همچنین اگر برای خانواده خود یک طرح بیمه درمانی دارید، حتماً قبل از تولد، فرزند خود را اضافه کنید (یا بیمه جداگانه بگیرید).

یک پزشک اطفال در حال نشان دادن عروسک به کودک، برای جلب توجه او و جلوگیری از گریه کردن نوزاد

همچنین ممکن است با یکی از شایع ترین بیماری های نوزاد که بلافاصله بعد از تولد رخ می دهد، یعنی زردی نوزاد مواجه شوید.

پیشنهاد می کنیم از هم اکنون شماره تلفن نی‌نی یلو را برای تهیه دستگاه فتوتراپی در هنگام زردی احتمالی نوزاد، در گوشی خود و همسرتان ذخیره کنید تا در شلوغی پس از تولد، گرفتار نشوید.

اطلاعات تماس نی‌نی یلو

طرح تغذیه

در صورت امکان، کلاس شیردهی را در نظر بگیرید تا در حد امکان، آماده باشید. بسیاری از کلاس ها در محیط های اجتماعی و در بیمارستان های محلی ارائه می شوند، بنابراین برای پیدا کردن آنها با پزشک یا ماما مشورت کنید.

ایده خوبی است که در مورد نحوه تغذیه کودک خود در صورتی که برنامه اولیه شما برای شیر دادن با شیر مادر یا شیرخشک (یا ترکیبی از این دو!) نیاز به تغییر داشته باشد، ذهن خود را باز نگه دارید.

لوازم اولیه

در نهایت، برای پشت سر گذاشتن چند هفته اول، برخی از لوازم را بخرید یا قرض بگیرید. حتی ممکن نخواهید کالسکه بخرید، به خصوص اگر پیش بینی می کنید که با پس از به دنیا آمدن نوزاد، سفرهای زیادی ندارید.

مینیمالیستی نگه داشتن چیزها اشکالی ندارد. شما می توانید در برابر تمایل به خرید همه چیز در مورد کودک مقاومت کنید و فقط به نیازهای اولیه پایبند باشید. به مرور نیازمندی هایی که از قلم افتاده اند خودشان را نشان می دهند!

قبل از آمدن کودک، آماده شدن با موارد زیر مفید است:

  • لوازم بهداشتی اولیه، مانند دماسنج نوزاد، پوار نظافت بینی، و صابون کودک
  • پیشبند، پارچه آروغ و چند پتوی بچه
  • پوشک به اندازه کافی و دستمال مرطوب برای پوست های حساس
  • یک تا دو بطری و یک قوطی شیر خشک (در صورت لزوم)
  • کلاه های تکی، قنداق، و کلاه به اندازه کافی برای نوزاد

لوازم شیردهی مانند پد سینه، پمپ سینه و بالش شیردهی نیز ممکن است به شما کمک کند تا در هنگام شیردهی راحت‌تر شوید.

در مورد کار تصمیم بگیرید

اگر هنوز این کار را نکرده اید، تصمیم گیری در مورد زندگی کاری خود قبل از تولد نوزاد مفید خواهد بود. مرخصی زایمان میگیرید؟ آیا در مورد برنامه های مهدکودک یا مراقبت از کودک تصمیم گرفته اید؟ آیا شریک یا خویشاوند یا دوست نزدیکی دارید که شما را حمایت کند؟ چه کسی موارد اورژانسی نوزاد را مدیریت خواهد کرد؟ هرچه بیشتر در نظر داشته باشید که پس از آمدن نوزاد، برنامه‌های روزمره‌تان چگونه به نظر می‌رسد، به احتمال زیاد پس از آمدن نوزاد، آمادگی ذهنی بیشتری خواهید داشت.

ملاحظات اضافی

شما موارد ضروری را پوشش داده اید، اما زندگی شما در شرف تغییر است! اگر می توانید، ایده بدی نیست که از این چند هفته و چند ماه قبل از به دنیا آمدن کودک برای استفاده و لذت بردن از بخش های خاصی از زندگی خود، قبل از اینکه پدر و مادر شوید استفاده کنید و همچنین از نظر روحی و جسمی خود را برای یک تولد آرام، آماده کنید.

لازم نیست پول زیادی خرج کنید، فقط از زمان استفاده کنید.

صرف زمان

صرف زمان (حتی فقط یک آخر هفته) برای مراقبت از خود به تنهایی، با شریک زندگی، یا با یکی از اعضای نزدیک خانواده یا دوست می تواند معنادار باشد. می‌توانید یه سینما بروید و یا از ساحل دیدن کنید. تا وقتی مجبور نیستید برنامه‌های خود را با خواب نوزاد، شیردهی شبانه‌روزی و دیگر مسائل نگهداری تنظیم کنید، از این موارد لذت ببرید.

مراقب خودت باش

نیاز به معاینه دندانپزشکی دارید؟ چکاپ پوست؟ مانیکور یا پدیکور؟ بعد از زایمان زمان زیادی برای قرار ملاقات برای خود نخواهید داشت، به خصوص در ابتدا، بنابراین سعی کنید کاری را که اکنون می توانید انجام دهید. البته دندانپزشکی و آرایشگاه ملاحضاتی دارد که باید در این خصوص با پزشک خود مشورت کنید.

خانه خود را آماده کنید

هنگامی که کودک به خانه می آید، ممکن است متوجه شوید که آنقدر خسته هستید که نمی توانید آشپزی، تمیز کاری، پرداخت صورت حساب یا خرید انجام دهید. ممکن است بخواهید سه ماهه آخر بارداری خود را با تمیز کردن خانه خود برای آسان کردن زندگی آینده صرف کنید. تهیه و نگهداری غذاهای مناسب در فریزر؛ شستن تمام لباس‌ها، ملافه‌ها و پیش‌بندهای کودک؛ و تنظیم پرداخت خودکار صورتحساب، تهیه خواربار یا نسخه های معمول، یا خدمات دیگر (مانند مراقبت باغچه و گلدان ها). 

سخنی از نی‌نی یلو

ما می دانیم که آماده شدن برای به دنیا آمدن نوزاد، احساسات مختلفی را به همراه دارد! فرقی نمی‌کند عصبی، هیجان‌زده، ترسیده، هیجان‌زده، یا همه موارد فوق باشید! به یاد داشته باشید که آنچه را که تجربه می‌کنید کاملاً طبیعی است. خیلی خوب است که تا آنجا که می توانید آماده شوید، اما وقتی این لحظات را با نوزاد جدید خود تجربه می کنید، یاد خواهید گرفت که چه چیزی برای شما مفید است، بنابراین تا جایی که ممکن است مراقب خود باشید و اگر همه چیز درست نشد، به خودتان سخت نگیرید. همانطور که برنامه ریزی می کنید، سخت نگیرید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *