هفته 36 بارداری ، برای چه چیزهایی آماده باشم؟

هفته 36 بارداری

به اشتراک گذاری این مطلب

در هفته 36 بارداری، شما رسماً نه ماهه هستید. بله درست خواندید. درست است که این هفته، زمان رسیدن بچه در حالت نرمال نیست، اما شما باید از امروز بیشتر برای یک ورود ناگهانی آماده باشید!

پس بیایید با کمک نی‌نی یلو کمی بیشتر در مورد هفته 36 بارداری بدانیم…

36 هفته بارداری یعنی چند ماهه هستم؟ 9 ماه

در کدام سه ماهه هستم؟ سه ماهه سوم

چند هفته دیگر باید بگذرد تا نی نی بیاد؟ 4 هفته

در هفته 36 بارداری، بچه چه رشدی کرده است؟ و چه اتفاقاتی برای مادر می افتد؟

در هفته 36، نوزاد تقریباً 13 اینچ (32.9 سانتی متر) از بالای سر تا پایین باسن خود (معروف به طول تاج گردن) است و قد کامل نوزاد تقریبا 18.5 اینچ (46.8 سانتی متر) از بالای سر تا پاشنه (طول تاج پاشنه) است. این هفته وزن نوزاد تقریباً 2745 گرم است.

موقعیت نوزاد در هفته 36 بارداری

به احتمال زیاد نوزاد شما در وضعیت سر به پایین قرار دارد و برای روز تولد خود آماده می شود. در هفته 36 تا 93 درصد از نوزادان سرشان به سمت پایین می‌چرخد و پس از 37 هفته، 97 درصد نوزادان در وضعیت سر به سمت پایین برای تولد قرار می گیرند.

بیشتر نوزادان در هفته 36 بارداری سرشان به سمت پایین می چرخد...
بیشتر نوزادان در هفته 36 بارداری سرشان به سمت پایین می چرخد

چرخه خواب

چرخه خواب و بیداری نوزاد در حال توسعه است. در هفته 36، کودک شما همچنان خواب فعال (Active Sleep) خود را نشان می دهد، اما اکنون نیز دارای یک دوره مشخص از خواب آرام (Quiet Sleep) است.

پلک ها

در هفته 36، پلک های کودک حاشیه های صافی دارد و تقریباً به طور کاملا شکل گرفته است.

بقا خارج از بطن

نوزادان متولد شده در هفته 36 (زودرس) یا (نزدیک به ترم) محسوب می شوند. آنها بسیار نزدیک به آمادگی برای تولد هستند، اما هنوز در حال بلوغ هستند. پس از زایمان ، آنها ممکن است به هیچ کمکی احتیاج نداشته باشند، اما امکان هم دارد که به کمی کمک نیاز داشته باشند. اکثر نوزادان در این مرحله بسیار خوب عمل می کنند. میزان بقا در هفته 36 بیش از 99٪ است.

علائم رایج شما در هفته 36 بارداری

تکان های کودک شما هنوز تمام نشده است. درست زمانی که احساس می کنید به اندازه و شکل آن عادت کرده اید، دوباره تغییر می کند و هنگام نزدیک شدن به زایمان، یک تغییر بزرگ که باید مراقب آن باشید ، “افتادن” نوزاد در لگن شما است.

سبک شدن

اگر شکم شما ناگهان متفاوت به نظر می رسد ، نگران نباشید. هنگامی که نوزاد وضعیت خود را تغییر می دهد و به داخل لگن می افتد ، به آن سبک شدن (Lightening) می گویند. هنگامی که نوزاد شما در لگن قرار می گیرد، ممکن است احساس کنید که بالاخره فضای بیشتری برای تنفس دارید. البته، مبادله فشار بیشتری در ناحیه لگن شما است.

در حالی که سر خوردن به سمت لگن راهی است که نوزاد را برای تولد آماده می کند، لزوماً به این معنی نیست که زایمان بر شما تحمیل می شود. مادران در اولین بارداری می توانند این افت را 2 تا 4 هفته قبل از زایمان تجربه کنند. با این حال، بار دوم ممکن است دیرتر باشد و تا زمان شروع زایمان به تأخیر بیافتد.

هیچ رابطه روشنی بین زمان افتادن نوزاد و شروع زایمان وجود ندارد.

سخن بسیاری از کارشناسان

فشار لگن

با نزدیک شدن به سه ماهه سوم بارداری، جنین و رحم شما بزرگتر و سنگین تر می شوند. بعلاوه، هنگامی که کودک می افتد، فشار زیادی در لگن شما ایجاد می شود که باعث درد، درد و احساس سنگینی می شود. برخی از زنان این احساس را شبیه فشار دادن توپ بولینگ بین پاهای خود توصیف می کنند.

این یک دوره رشد سریع برای کودک شما و باعث افزایش وزن اضافی برای شما است که پایان سه ماهه سوم را بسیار ناراحت کننده می کند.

آنچه کارشناسان می گویند

نکات خود مراقبتی در هفته 36 بارداری

در حالی که در هفته های اولیه بارداری، ممکن است درد دنده و تنگی نفس را تجربه کرده باشید، با افتادن نوزاد به پایین، احتمالاً با برخی از درد های لگن نیز مقابله خواهید کرد.

مقابله با درد و فشار لگن

درد لگن در اواخر دوران بارداری شایع است. این بیماری از هر 5 زن 1 نفر را تحت تأثیر قرار می دهد.

  • از کمربند لگن حاملگی استفاده کنید.
  • از پزشک خود بپرسید که آیا حمام گرم بی خطر است یا خیر.
  • بنشینید یا دراز بکشید و پاها را بالا نگه دارید.
  • علائم زایمان را مرور کنید تا بتوانید تفاوت فشار و درد زایمان را تشخیص دهید.

مهمتر از همه، همین چند روز را باید تحمل کنید. شما در حال حاضر نزدیک به پایان بارداری هستید. دیری نمی گذرد که منبع فشار متولد می شود و احساس آرامش می کنید!

چک لیست هفته 36 شما

  • تا می توانید استراحت کنید.
  • علائم زایمان را مرور کنید.
  • تمرینات کگل و ماساژ پرینه را ادامه دهید.
  • با همسرم خود در مورد زایمان صحبت کنید.
  • سوالات مربوط زایمان خود را برای ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود جمع آوری کنید.

توصیه به همسران در هفته 36 بارداری

در حالی که شریک شما در حال آماده شدن است تا از پزشک خود هرگونه سوالی که به ذهنش می رسد در مورد زایمان بپرسد، شما نیز باید همین کار را انجام دهید. در اینجا نکاتی وجود دارد که ممکن است بخواهید با پزشک یا ماما و/یا حتی همسر خود در میان بگذارید:

  • بررسی نحوه شمارش انقباضات؛ همچنین ممکن است برنامه هایی را که مخصوصاً برای کمک به شما در انجام این کار طراحی شده است را دانلود کنید.
  • مدت زمان انجام هر مرحله از زایمان را بررسی کنید.
  • برنامه تولد را مرور کنید تا بتوانید حامی شریک زندگی خود باشید.
  • انواع مختلفی از حواس پرتی ها و حمایت در مراحل مختلف زایمان را مورد بحث قرار دهید (و متوجه شوید که اگرچه ممکن است برای برخی مفید باشد، اما شریک زندگی شما ممکن است در حال حاضر به آن علاقه نداشته باشد).

در مطب پزشک برای هفته 36 بارداری

می توانید در طول حضور در مطب انتظار این بررسی های معمول را داشته باشید:

  • بررسی وزن
  • بررسی فشار خون
  • آزمایش ادرار
  • بررسی تورم
  • اندازه گیری قد پایه
  • گوش دادن به ضربان قلب نوزاد
  • بحث در مورد علائم
  • پاسخگویی به سوالات شما

افزایش وزن

افزایش وزن توصیه شده برای زنانی که قبل از بارداری دارای شاخص توده بدنی طبیعی (BMI: 18.5-24.9) هستند 11 تا 15.8 کیلوگرم است.

در سه ماهه سوم ، انتظار می رود که شما تقریباً 450 گرم در هفته افزایش داشته باشید. بنابراین، در هفته 36، ممکن است از ابتدای بارداری حدود 12 کیگوگرم وزن اضافه کرده باشید. البته، هر بارداری متفاوت است، بنابراین با پزشک خود در مورد میزان افزایش وزن خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که در مسیر سلامتی هستید.

معاینه واژینال

در این هفته، پزشک ممکن است معاینات واژینال یا داخلی را آغاز کند. معاینات داخلی دهانه رحم شما را از نظر افتادگی و اتساع و همچنین موقعیت نوزاد در کانال تولد بررسی می کند.

همه پزشکان این آزمایش ها را در هفته 36 شروع نمی کنند و هر زن بارداری در این مرحله از بارداری از آنها این را نمی خواهد. اگر با این امتحان راحت نیستید، می توانید آن را رد کنید و هیچ خطری برای کنار گذاشتن آن وجود ندارد.

طبق تجربه من ، انجام معاینه دهانه رحم در هر ویزیت فقط باعث ناامیدی می شود و غیر ضروری است.

آنچه کارشناسان می گویند…

تست غربالگری

در یکی از قرارهای خود بین این هفته و 38 هفته، یک آزمایش غربالگری استرپتوکوک گروه B (همچنین به عنوان GBS یا بتا استرپتوکوک شناخته می شود) انجام می دهید.

برای این آزمایش، پزشک شما نمونه ای از باکتری های واژن و راست روده را با یک سواب می گیرد. سواب به آزمایشگاه فرستاده می شود تا کشت داده شود و از نظر گروه B مورد بررسی قرار گیرد.

سوالاتی که باید بپرسید

در مطب پزشک وقت بگذارید و تمام علائمی را که نشان می دهد شما در حال زایمان هستید بررسی کنید.

  • آیا می توانم هنگام زایمان غذا بخورم و بیاشامم؟
  • بعد از شروع فرآیند، چه کارهایی می توانم در خانه انجام دهم تا سرعت فرآیند افزایش یابد؟
  • در چه مرحله ای توصیه می کنید به مرکز زایمان یا بیمارستان بروم؟
  • اگر خیلی زود حاضر شوم چه؟ آیا مرا به خانه می فرستی؟
  • اگر کیسه آب من در خانه پاره شود، چه اتفاقی می افتد؟

ویزیت های آینده پزشکان

اکنون که هفته 36 بارداری هستید، احتمال دارد هفته ای یکبار تا روز زایمان در مطب پزشک یا ماما باشید.

با نزدیک شدن به زایمان، ماما یا پزشک شما ممکن است آزمایشات دیگری را برای بررسی وضعیت سلامت نوزاد انجام دهد (ممکن هم است این کار را نکند). این آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تست استرس انقباض
  • آزمایش بدون استرس جنین (NST)
  • مشخصات بیوفیزیکی
  • مشخصات بیوفیزیکی اصلاح شده
  • داپلر شریان ناف

ملاحظات خاص

با نزدیک شدن به روز تولد نوزاد، پزشک شما می خواهد مطمئن شود که می دانید چه موقع برای زایمان به بیمارستان بروید و توصیه آنها تا حدی به نتایج آزمایش GBS شما بستگی دارد.

احتمال زایمان در هفته سی و شش بارداری

تقریباً 12 درصد از نوزادان نارس یا قبل از هفته 37 به دنیا می آیند.
در یک مطالعه بزرگ بر روی بیش از 34 میلیون تولد در ایالات متحده بین سالهای 2007 تا 2015، حدود 6 درصد از زنان بین 34 تا 36 هفته زایمان کردند.

گروه B Strep

استرپتوکوک گروه B (GBS) نوعی باکتری است. این بیماری معمولاً در زنان و مردان یافت می شود ، اما همه آن را ندارند. حدود 25 درصد مادران باردار (از هر 4 مادر) 1 نفر آن را حمل می کنند. در اکثر بزرگسالان سالم ، هیچ علامتی ایجاد نمی کند و مضر نیست. با این حال ، می تواند باعث عفونت جدی یا حتی مرگ نوزادان شود.

تست مثبت

این می تواند ترسناک باشد که بدانید استرپتوکوک گروه B دارید، اما نگران نباشید. درمان ساده است: شما به سادگی در طول زایمان آنتی بیوتیک دریافت خواهید کرد. به یاد داشته باشید که 25 درصد از زنان باردار مثبت هستند. و در حالی که GBS برای نوزادان خطرناک است، به ندرت پیش می آید که نوزاد به آن مبتلا شود. اگر مثبت شدید، پزشک برنامه را با شما مرور می کند ، که احتمالاً چیزی شبیه به این است:

  • شما می توانید زندگی روزمره و برنامه های خود را در حالی که منتظر آمدن فرزند خود هستید، انجام دهید.
  • هنگامی که زایمان می کنید یا کیسه آب پاره می شود، احتمالاً به شما دستور داده می شود که مستقیماً به بیمارستان بروید.
  • کارکنان بیمارستان باید سوابق شما را داشته باشند، اما می توانید به آنها یادآوری کنید که از نظر GBS مثبت هستید.
  • شما در طول زایمان IV آنتی بیوتیک خواهید داشت و در صورت عدم وجود عوارض دیگر می توانید نوزاد خود را به صورت واژینال به دنیا آورید.


بدون درمان ، حدود 1 تا 2 درصد از نوزادان متولد شده از مادرانی که مثبت هستند به عفونت GBS مبتلا می شوند. با درمان در حین زایمان، این تعداد بسیار کمتر است زیرا از هر 4000 نوزاد فقط 1 نفر دچار عفونت می شود.

سخنی از نی‌نی یلو

فقط یک ماه دیگر (4 هفته) تا پایان مأموریت (هفته 40) فرصت دارید. اگرچه نوزادان به دلیل پیروی از برنامه خود شناخته می شوند و خصوصاً در این هفته های آخر، خودشان تصمیم میگیرند که چه زمانی بیایند! اما چیزی که قاطع می توان گفت این است که شما حداکثر چند هفته دیگر بارداری دارید.

همانطور که ناراحتی های اواخر بارداری را مدیریت می کنید، سعی کنید تا جایی که می توانید از ضربات، ضربه ها و رول های کودک لذت ببرید. بسیاری از زنان متعجب می شوند که وقتی آنها سرانجام نوزادشان به دنیا می آید و در دنیای خارج زندگی می کند، چقدر دلشان برای آنها در شکم خود تنگ می شود.

همانطور که می دانید نی‌نی یلو ارائه دهنده خدمات اجاره دستگاه زردی نوزاد است. در این هفته های آخر بارداری، حتماً شماره تلفن ما را در موبایل خود و همسر خود ذخیره کنید تا در صورت نیاز به دستگاه فتوتراپی پس از تولد نوزاد، بتوانیم به سرعت به شما خدمات ارائه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زردی شیر مادر
blog

زردی شیر مادر

زردی شیر مادر معمولاً یک موضوع گذراست، اما باید در مورد آن بیشتر بدانید. تا کنون انوع زردی و عوامل موثر بر زردی نوزاد و