فتوتراپی چیست؟ آشنایی با درمان زردی از طریق تاباندن نور

نوزادی پس از اجاره دستگاه زردی نوزاد در حال فتوتراپی

به اشتراک گذاری این مطلب

فتوتراپی نوزاد یعنی تابیده شدن نور به پوست آنها در زمانی که مبتلا به بالارفتن بیش از اندازه بیلی روبین غیرمستقیم یا همان زردی نوزاد شده اند.

بیلی روبین بیشتر به قسمت آبی طیف نور مرئی در حدود 460 نانومتر واکشن نشان می دهد. چراغ ها یا مهتابی هایی که نور در حدود 460 تا 490 نانومتر ایجاد می کنند، مناسب فتوتراپی می باشند.

معمولاً بیلی روبین از راه کونژوگه شدن در کبد با اسید گلوکورونیک دفع می شود، گلوکورونیدهای بیلی روبین که در صفرا قابل حل شدن هستند با صفرا که در روده ترشح می شود، بیلی روبین را از بدن دفع می کنند.

در برخی نوزادن نارسایی کونژوگه شدن همراه با افزایش گلوبول های قرمزی که از بین می روند باعث عدم دفع صحیح بیلی روبین می شوند. این موضوع در نوزادان زودرس شدیدتر می باشد.

عواملی از قبیل واکنش سیستم ایمنی علیه گلبولهای قرمز خودی (ایزوایمونیزاسیون)، بیماری‌های همولیتیک ارثی و خون نشت کرده به بیرون رگ‌های نوزاد (مثلاً کبود شدگی‌های پوست و سفال‌هماتوم‌ها) از یک سو و نقائص ژنتیکی متابولیسم بیلی‌روبین مانند سندرم شایع ژیلبرت، از سوی دیگر به نارسایی دفع بیلی‌روبین کونژوگه کمک می‌کنند.

نور، شکل و ساختمان مولکول بیلی روبین را طوری تغییر می دهد که مولکول های حاصل قابلیت آن را دارند تا با وجود نارسایی کونژوکاسیون دفع شوند.

باورهای نادرستی وجود دارد که نور ماورای بنفش زیر 400 نانومتر قابلیت استفاده به عنوان فوتوتراپی را دارد که در واقع صحت ندارد و طیف نور باید حدود 460 نانومتر باشد.

همچنین بهترین طول موج از نظر کاربردی محدودی 460 تا 490 نانومتری می باشد.

مراقبت از نوزاد هنگام فوتوتراپی

حتماً در هنگام فتوتراپی در منزل مراقبت های لازم را انجام دهید.

بهتر است نوزاد بصورت طاقباز فتوتراپی شود و حتماً قبل از قرار گرفتن از دستگاه شیرکافی تغذیه کند و پوشک او تعویض شود.

لازم است در حین فتوتراپی شیر بصورت مداوم و کافی به نوزاد تغذیه شود تا نوزاد دچار کم آبی نشود، زیرا فتوتراپی در صورت عدم شیررسانی مناسب موجب تأثیر سوء می شود. کمی سخت است اما می توان با وزن کردن نوزاد قبل از شیردهی و بعد از شیر دهی بتدریج میزان کافی آب بدن اون را تخمین زد، همچنین باید وزن پوشک او را نیز محاسبه کرد.

در هر صورت تغذیه نوزاد با شیر مادر و یا در صورت صلاحدید پزشک با شیر خشک کمکی، در هنگام فتوتراپی لازم می باشد.

مهم است چشم نوزاد حتماً با چشم بند مخصوص پوشانده شود تا از آسیب رساندن نور به چشم جلوگیری بعمل بیاید.

همچنین جهت محافظت از ناحیه تناسلی و جلوگیری از آسیب، حتماً نوزاد را با پوشک در داخل دستگاه بگذارید.

سندرم نوزاد برنزه

بعضی از نوزادانی که زردی کلستاتیک و هیپربیلیروبینمی مستقیم دارند ممکن است در اثر فتوترایی دارای پوست برنزه (خاکستری و قهوه ای) شوند که دلیل آن به درستی معلوم نیست، اما معمولاً پس از اتمام فتوتراپی این عوارض از بین می روند. با اینحال در صورت مشاهده می توانید از پزشک نوزاد خود در خصوص آن سوال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی وضعیت زردی نوزاد با نمودار بوتان
جدول زردی نوزاد

میزان زردی نوزاد من چقدر است و در چه وضعیتی قرار دارد؟

اگر نوزاد شما زردی داشته باشد، حتماً پس از اقدامات درمانی نظیر فتوتراپی دوست دارید بدانید وضعیت او چقدر بهبود پیدا کرده یا احیاناً بدتر شده است؟ و در واقع میزان زردی نوزاد را بدانید. حتی ممکن است بخواهید قبل از شروع درمان وضعیت او را بدانید و بررسی کنید

بررسی دقیق زردی نوزاد | نی‌نی یلو
jaundice

بررسی دقیق زردی نوزاد – بخش 1

زردی نوزاد در بیشتر نوزادان یک اتفاق خفیف و زودگذر است. با این وجود شناسایی آن دسته از نوزادان مبتلا به زردی که از این الگو پیروی نمی کنند ضروری است و در غیر اینصورت ممکن است به عوارض طولانی مدت منجر شود.

مزایای فتوتراپی در منزل | نی‌نی یلو
درمان زردی

مزایای فتوتراپی در منزل

شاید در ابتدا به نظر برسد که درمان زردی نوزاد و فتوتراپی در بیمارستان قطعاً بهتر از فتوتراپی در منزل است، اما اگر مزایای فتوتراپی در منزل را بدانید، شاید با خواندن این مقاله به این نتیجه برسید که تنها با توصیه پزشک اقدام به بستری نوزاد خود در بیمارستان