10 نشانه زایمان که باید درباره آنها بدانید (علائم نزدیک شدن زایمان)

10 نشانه زایمان

به اشتراک گذاری این مطلب

در اینجا 10 نشانه زایمان که نشان میدهد کودک شما تقریبا در حال به دنیا آمدن است و چقدر این اتفاق نزدیک است را بررسی می کنیم، اتفاقی که برای ماه ها با خوشحالی و نگرانی انتظار آن را کشیده اید.

برای بسیاری از مادران جای تعجب دارد که بدانند حس زایمان چگونه است؟ چه مدت طول می کشد و کدام درد واقعی و کدام یک فقط یک زنگ خطر است؟

پاسخ به همه این سوالات دشوار است ، زیرا هر زایمان با دیگری متفاوت است، اما دانستن اینکه زایمان چیست و چه علائمی را باید جستجو کرد، به شما کمک می کند تا به سرنخ هایی برای تعیین زمان ملاقات با کودک خود دست یابید!

فرایند زایمان چیست؟

زایمان فرآیند تولد نوزاد است که با انقباضات رحم شروع می شود و با زایمان کودک پایان می یابد.

اگر مانند بسیاری از مادران باردار هستید، احتمالاً از خود می پرسید که چطور مطمئن خواهید شد که زایمان دارید.

اگر باردار هستید، احتمالاً از خود می پرسید که چطور مطمئن خواهید شد که زایمان نزدیک است؟

در ادامه به شما میگوییم که باید به دنبال این 10 علامت باشید که به شما می گوید کودک در راه است…

شایع ترین علائم نزدیک شدن زایمان

  • پایین آمدن کودک به سمت پایین
  • اتساع شدن دهانه رحم
  • گرفتگی و افزایش کمردرد
  • احساس شلی در مفاصل
  • اسهال
  • افزایش وزن متوقف می شود
  • خستگی و “غریزه لانه سازی”
  • تغییر رنگ و قوام ترشحات واژن
  • انقباضات قویتر و مکرر
  • پاره شدن کیسه آب

دوره پیش از فرایند زایمان: یک ساعت تا یک ماه کامل یا حتی بیشتر از آن می باشد

1. پایین آمدن کودک به سمت پایین / یک نشانه زایمان که نفس تان را باز می کند…

اگر برای اولین بار است که مادر می شوید، یک نشانه زایمان این است که چند هفته قبل از شروع زایمان (معمولاً حدود دو تا چهار هفته قبل که در هر شخصی ممکن است متفاوت باشد) کودک شما معمولاً شروع به پایین رفتن در لگن میکند.

کودک شما خود را در موقعیتی قرار می دهد که بتواند خروج خود را انجام دهد، به صورت ایده آل با قرارگیری سر در پایین.

ممکن است احساس کنید که اصطلاحا اردکی حرکت کردنتان بیشتر هم شده – و ممکن است همانطور که احتمالاً در سه ماهه سوم هم همین اوضاع را داشته اید مرتبا از تختخواب بلند شده و به دستشویی بروید، زیرا سر کودک اکنون به مثانه شما فشار می آورد.

البته خبر خوب هم داریم، اینکه احتمالا نفس کشیدنتان راحت تر می شود، زیرا از آنجاییکه کودک دلبندتان به سمت پایین حرکت کرده شش های شما را کمی راحت تر می گذارد.

2. اتساع شدن دهانه رحم

نشانه دیگر نزدیک بودن زایمان این است که دهانه رحم نیز در حال آماده شدن برای تولد است:

در روزها یا هفته ها قبل از زایمان شروع به اتساع (باز شدن) و ورم (نازک شدن) می کند.

در معاینات هفتگیِ شما در انتهای مسیر بارداری، دکتر شما ممکن است از طریق یک معاینه داخلی، میزان اتساع و کشیدگی را اندازه گیری کند.

اما پیشرفت همه در این امر یکسان نیست، بنابراین اگر احساس میکنید سرعت این اتفاق آهسته است یا هنوز کلاً این اتفاق نیافتاده، ناامید نشوید.

3. احساس گرفتگی بیشتر و افزایش درد کمر می کنید

به خصوص اگر این اولین بارداری شما نیست، ممکن است در نزدیکی زمان زایمان احساس گرفتگی و درد در ناحیه کمر و کشاله ران خود کنید.

عضلات و مفاصل شما در حال آماده شدن برای تولد و در حال جابجایی هستند.

نی‌نی یلو در زمینه زردی نوزادان فعالیت می کند. اگر پس از زایمان متوجه شدید که نوزاد شما زردی دارد و پزشک درمان زردی در منزل را برای فرزند دلبندتان تجویز کرد، با نی نی یلو تماس بگیرید

4. احساس شلی در مفاصل

در طول بارداری، هورمون ریلکسین باعث شده رباط های شما کمی شل شود (این هورمون همچنین مسئول حملات احتمالی در سه ماهه گذشته است)

قبل از زایمان ، ممکن است متوجه شوید که مفاصل سراسر بدن شما احساس سفتی کمتر و راحتی بیشتری می کنند. این راه طبیعت است که لگن شما را برای مسافر کوچولو باز می کند تا به جهان راه یابد.

5- گلاب به روتون، اسهال دارید!

همانطور که عضلات رحم شما در هنگام آماده شدن برای تولد در حال شل شدن هستند، سایر عضلات بدن شما – از جمله عضلات راست روده – نیز آرام می شوند.

این می تواند منجر به اسهال شود که جزو علائم بارداری مزاحمی است که ممکن است در دوره های دیگر بارداری هم تجربه کرده باشید.

این علامت اگرچه آزار دهنده، اما کاملاً طبیعی است. فقط اطمینان حاصل کنید که هیدراته باشید و به یاد داشته باشید: این موضوع نشانه خوبی است!

6. افزایش وزن متوقف می شود (یا حتی نیم کیلو از وزنتان کم می شود)

یک نشانه زایمان جالب این است که افزایش وزن اغلب در اواخر بارداری کاهش می یابد. بعضی از مادران حتی حدود نیم کیلو هم از دست می دهند.

این طبیعی است و بر وزن هنگام تولد کودک تأثیر نمی گذارد. او هنوز هم در حال افزایش وزن است ، اما شما به دلیل پایین آمدن میزان مایع آمنیوتیک، دستشویی رفتن مکرر و حتی شاید افزایش فعالیت، در حال کاهش وزن هستید.

7. احساس خستگی مفرط می کنید …

یک دقیقه صبر کنید ، این سه ماهه سوم است یا اول؟! با گیر کردن مابین مثانه فعال و خستگی، گاهی اوقات ممکن است احساس کنید که به عقب سفر کرده اید.

این شکم با اندازه فوق العاده، همراه با مثانه و سایر اندام های فشرده شما، می تواند خواب راحت را طی روزها و هفته های آخر بارداری مشکل ساز کند. بنابراین بالش های خود را دم دست داشته باشید و هر وقت امکان آن را پیدا کردید یک چرت بزنید.

نی‌نی یلو مرجع استانداردی برای اجاره دستگاه زردی نوزاد (فتوتراپی) می باشد و تلاش می کند تا با سرویس دهی مناسب و به موقع، نگرانی های والدین را در زمینه زردی نوزادشان کاهش دهد.

بنابراین اگر پس از زایمان نوزاد خود، با مشکل ایکتر نوزاد یا همان زردی نوزاد مواجه شدید و در صورتی که پزشک نوزاد، فتوتراپی در منزل را پیشنهاد داد، بلافاصله با ما تماس بگیرید.

شماره ما را در گوشی خود و همسرتان (یا همراه تان هنگام زایمان) ذخیره کنید و به آنها در خصوص احتمال نیاز به اجاره دستگاه زردی بگویید…

خب البته این به شرطی است که خلاف این حالت فوق العاده خواب آلود را احساس کنید.

برخی از مادران با نزدیک شدن به روز تولد کودکشان، کوه انرژی می شوند (که به آن غریزه لانه سازی نیز گفته می شود) و نمی توانند در برابر تمایل شدید به تمیز کردن و مرتب کردن بطوریکه همه چیز سازماندهی شده به چشم آید مقاوت کنند.

مشکلی هم نیست، به شرطی که در این کار زیاده روی نکنید!

چرت بارداری

8– پلاگ مخاطی (موکوس پلاگ) رحم را از دست می دهید و ترشحات واژن تغییر رنگ و قوام می دهد

ممکن است متوجه خالی شدن موکوس پلاگ رحم شوید – این مخاط در طول بارداری رحم شما مهر و موم کرده و از دنیای خارج محافظت می کند.

ممکن است تخلیه آن در یک قطعه بزرگ ظاهر شود که شبیه مخاط بینی است یا در ذره ها و تکه های کوچک بیرون آید، گرچه ممکن است اصلا چشمتان به آن نخورد و برخی از خانم ها قبل از زایمان آن را از دست نمی دهند.

در روزهای آخر قبل از زایمان ، احتمالاً شاهد افزایش در ترشحات واژن و یا غلظت آن باشید. این ترشحاتِ غلیظ و صورتی مانند نمایش خونین نامیده می شود و نشانه خوبی برای قریب الوقوع بودن زایمان هستند.

اما بدون انقباض یا اتساع 3 تا 4 سانتی متری، باز هم زایمان ممکن است تا چند روز دیگر طول بکشد.

9. انقباض ها قوی تر و مکرر می شوند

انقباضات نشانه اولیه زایمان فعال است، البته هر انقباضی هم معنی زایمان نمی دهد.

شما می توانید هفته ها و حتی ماه ها قبل از زایمان، انقباضات براکسون هیکس (یا “انقباضات تمرینی”) را تجربه کنید.

شما نیشگون های این انقباضات را همچنان که عضلات داخلی رحم خود را سفت می کنند در فرایند آماده سازی برای لحظه ی بزرگ احساس می کنید. لحظه ی بزرگ هل دادن نوزاد به بیرون.

چگونه می توانید تفاوت بین انقباضات واقعی و کاذب زایمان را تشخیص دهید؟ به دنبال این علائم  در زایمان واقعی باشید:

اگر آماده ی زایمان باشید، برعکس انقباضات براکسون هیکس که کاهش پیدا میکنند، انقباضات واقعی قویتر می شوند.

اگر موقعیت قراگیری خود را تغییر دهید، انقباضات زایمان از بین نمی روند اما اگر انقباضات براکسون هیکس باشد اغلب از بین میرمند.

انقباضات واقعی پیشرفت می کنند ، با گذشت زمان مکرر و دردناک تر می شوند و اغلب در یک الگوی منظم قرار می گیرند.

همه ی آنها لزوماً دردناک تر یا طولانی تر از آنچه قبل از آن است ، نخواهند بود، اما شدت این روند با نزدیک شدن به زمان زایمان به مرور زمان افزایش می یابد. این فرکانس نه همیشه با یک الگوی منظم، اما به تدریج افزایش می یابد. اما انقباضات براکسون هیکس بدون اینکه شدیدتر شوند به مرور زمان می آیند و می روند.

انقباضات اولیه ی زایمان واقعی می توانند احساس گرفتگی شدید قاعدگی، ناراحتی معده یا فشار پایین شکم باشند.

درد می تواند در قسمت تحتانی شکم یا هر دو قسمت آن و پایین کمر باشد و شعاع آن به پاها هم می رسد.

محل درد در انقباضات تمرینی به اندازه نشانگر انقباضات واقعی قابل تشخیص و قابل اعتماد نیست، زیرا  انقباضات براکسون هیکس را می توان در همه قسمت های بالا احساس کرد.

10. پاره شدن کیسه آب (یک نشانه زایمان کلیشه ای)

با اینکه در فیلم ها طوری نشان داده می شود که  شما فقط در صورت پاره شدن کیسه آب می فهمید که وقت زایمان است و این یک نشانه زایمان کلیشه ای هست (آن هم وسط یک ملاقات شام عاشقانه در یک رستوران شلوغ)، این یک سناریوی بسیار بعید است.

پاره شدن کیسه آب در واقع جزو آخرین علائم زایمان است که خانم های باردار تجربه می کنند– و  فقط در چیزی حدود 15 درصد از تولدها یا کمتر اتفاق می افتد.

بنابراین روی آن به عنوان نشانه ای حیرت انگیز از زایمان حساب نکنید.

هنوز احساس می کنید که نمی دانید چه موقع باید اعلام کنید “وقتشه!” و چه موقع باید برای ملاقات با کودک خود آماده شوید؟ سعی کنید در این مورد استرس نداشته باشید. اگر نزدیک زایمان هستید به طور مکرر به پزشک یا ماما مراجعه خواهید کرد و او به شما کمک خواهد کرد تا همه سرنخ های مهم را دریابید.

آیا وقت زایمان است؟ آیا باید با دکتر تماس بگیرم؟

اگر فکر می کنید که در حال زایمان هستید، احتمالاً پزشک به شما توصیه کرده است که در هنگام نزدیک شدن به موعد مقرر چه کاری باید انجام دهید و در ضمن احساس می کنید که انقباضات منظمی را تجربه می کنید (به عنوان مثال: “هر 5 دقیقه برای حداقل یک ساعت “).

فاصله همه ی انقباضات زایمان دقیق نخواهد بود، اما اگر کاملاً ثابت، دردناک تر و طولانی تر شوند (معمولاً هر کدام حدود 30 تا 70 ثانیه) ، وقت آن است که با پزشک خود مشورت کنید.

اگر فکر می کنید ممکن است زایمان داشته باشید اما مطمئن نیستید ، تلفن را برداربد و تماس بگیرید. در صورتی اطمینان ندارید، مشاور شما می تواند درمورد اینکه چه اتفاقی می افتد و اینکه آیا وارد فرایند زایمان شده اید یا نه توضیح دهد.

در مورد تماس خارج از وقت اداری احساس خجالت و نگرانی نکنید: پزشک شما می داند که این موضوع بخشی از کار اوست.

چند نشانه زایمان جدی / همیشه باید با پزشک یا ماما تماس بگیرید اگر:

هرگونه خونریزی یا ترشحات قرمز روشن (نه قهوه ای یا مایل به صورتی) داشته باشید.

کیسه آب شما پاره شود – به خصوص اگر مایع سبز یا قهوه ای به نظر برسد. این می تواند نشانه وجود مکونیوم یا اولین مدفوع کودک شما باشد که اگر کودک آن را در هنگام تولد بخورد، می تواند خطرناک باشد.

دچار تاری دید یا دوبینی، سردرد شدید یا تورم ناگهانی شوید. همه اینها می تواند علائم پره اکلامپسی باشد که با فشار خون بالا ناشی از بارداری مشخص می شود و نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

راه های طبیعی برای کمک به زایمان

هنوز وارد فرایند زایمان نشدید … اما مسیر بارداری به انتهای خودش رسیده و میخواهید کار را پیش ببرید؟ چند ترفند طبیعی وجود دارد که ممکن است باعث القای زایمان شود که می توانید خودتان در خانه امتحان کنید، از جمله پیاده روی ، رابطه جنسی ، غذای پرادویه و طب سوزنی.

با این اوصاف ، تحقیقات زیادی برای تأیید هیچ یک از این روشها انجام نشده است و شما همیشه باید قبل از هر کاری که قصد تسریع در تولد نوزاد را دارد ، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

فرقی نمی کند، اگر در پایان راه هستید، زمانی که کودک شما آماده ملاقات با شما باشد این موضوع را به شما اعلام خواهد کرد.

بنابراین سعی کنید قبل از اینکه به یک پدر و مادر تمام عیار تبدیل شوید، از این روزهای آخر و هفته های آرامش لذت ببرید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زردی شیر مادر
blog

زردی شیر مادر

زردی شیر مادر معمولاً یک موضوع گذراست، اما باید در مورد آن بیشتر بدانید. تا کنون انوع زردی و عوامل موثر بر زردی نوزاد و