نکات مربوط به مراقبت های فتوتراپی در منزل

فتوتراپی نوزاد در منزل | نی‌نی یلو

به اشتراک گذاری این مطلب

درمان زردی نوزادان ممکن است با تجویز پزشک به وسیله فوتوتراپی در بیمارستان و یا در منزل انجام گیرد. دانستن نکات مراقبت های فتوتراپی در منزل توسط والدین بسیار مهم است و باید آنرا فرا بگیرند.

گرچه در مقاله ای به موضوع عفونت های بیمارستانی در هنگام فتوتراپی اشاره کردیم، اما آن قسمت بد ماجرا بود و قسمت خوب آن این است که در صورت بستری در بیمارستان عموماً پرستاران و پزشک به دلیل حرفه ای بودن مراقب های لازم را انجام می دهند.

اما در صورتی که تجویز پزشک فتوتراپی در منزل باشد، باید گفت که اینکار در منزل نیست اصلاً سخت نیست و اصولاً اگر اینچنین می بود پزشکان هیچ وقت زیر بار این موضوع نمی رفتند!

با اینحال لازم است که اگر درمان زردی در منزل به وسیله فتوتراپی انجام میگیرد، نکات و مواردی به صورت جدی رعایت گردد.

نکات مراقبت های فتوتراپی در منزل

  • حتماً نوزاد را با چشم بند داخل دستگاه بگذارید و مطمئن شوید چشم بند به صورت کامل چشم او را پوشانیده است.
  • حتماً نوزاد را با پوشک داخل دستگاه بگذارید و مطمئن شوید ناحیه تناسلی او به صورت کامل پوشانیده شده است.
  • هرگز پوست نوزاد (بغیر از پوست زیر پوشک در صورت لزوم) را پماد نزنید و یا چرب نکنید.
  • دمای مناسب داخل دستگاه 25 درجه تا سی درجه سانتیگراد می باشد.
  • در صورتی که دمای داخل دستگاه بیشتر از 30 درجه سانتیگراد می باشد می توانید اطراف دستگاه را باز بگذارید و دمای اتاق را کاهش دهید.
  • در صورتی که دمای داخل دستگاه کمتر از 25 درجه سانتیگراد می باشد، یک طرف دستگاه را با چیزی مانند پتو بپوشانید و سعی کنید اتاق را گرمتر کنید تا دما به 25 درجه برسد.
  • در طول مدت فتوتراپی نوزاد دچار کم آبی می شود، لازم است که حتماً قبل از فتوتراپی شیردهی به صورت کامل صورت بگیرد و نوزاد بصورت منظم هر دو ساعت یا کمتر شیر بخورد.
  • با مشورت پزشک اطفال در حین فتوتراپی در صورت نیاز به نوزاد شیرخشک کمکی نیز بدهید، اما حتماً با مشورت پزشک! همچنین شیر خشک را به هیچ وجه با شیشه شیر به فرزند خود ندهید، زیرا ممکن است با اینکار نوزاد شما دیگر هرگز شیر مادر را نخورد!
  • مدت زمان فتوتراپی را برای هر بار قرارگرفتن نوزاد زیر دستگاه از پزشک اطفال نوزاد خود بپرسید. ممکن است توصیه آنها چیزی شبیه به قرار گرفتن نوزاد برای دو ساعت زیر دستگاه و بیست دقیقه استراحت پس از آن خارج از دستگاه و تکرار این چرخه برای 24 ساعت، 48 ساعت و یا بیشتر باشد. بهرحال مقدار مناسب را بهتر است پزشک تعیین کند.
  • بلافاصله پس از خروج نوزاد از دستگاه فتوتراپی، دستگاه را خاموش کنید تا دستگاه هم استراحت کند! و هم اینکه دستگاه کمی خنک شود.
استفاده از چشم بند در هنگام فتوتراپی بسیار مهم است
استفاده از چشم بند استاندارد در حین فتوتراپی بسیار مهم است

دانستنی های مهم

  • ممکن است دز طول فتوتراپی پوست نوزاد شما خشک شود و یا پوست پوست شود. این عوارض پس از فتوتراپی از بین میرود.
  • استفاده نکردن از چشم بند ممکن است موجب نابینایی نوزاد یا وارد شدن آسیب جدی به چشمان او شود.
  • استفاده نکردن از پوشک ممکن است موجب عقیم شدن نوزاد یا آسیب های دیگر شود.
  • در حین فتوتراپی ممکن است رنگ مدفوع نوزاد تیره یا سبز شود، همچنین اسهال نیز از عوارض دیگر فتوتراپی است. این عارضه ها پس از فتوتراپی از بین می رود.
  • قرمزی پوست و دانه ها قرمز پوستی نیز ار عوارض دیگر فتوتراپی است که پس از پایان فتوتراپی از بین می رود.
  • والدین باید حتماً شیوه های خارج کردن باد معده نوزاد را آموزش ببینند زیرا تجمع گاز در معده همراه با گرمای ناشی از فتوتراپی خطر آسپیراسیون را در پیش خواهد داشت.

جهت اجاره دستگاه زردی نوزاد استاندارد با نی‌نی یلو تماس بگیرید 🙂

موارد اورژانسی

در صورتی که نوزاد بی حال است، تب دارد، شیر نمی خورد و یا هر مورد غیرعادی دیگری، مورد را با پزشک اطفال نوزاد خود در میان بگذارید.

اگر پزشک در دسترس نیست می توانید با بخش NICU بیمارستانی که نوزاد متولد شده است صحبت کنید، پرستاران و پزشکان این بخش ها کوهی از تجربه در این زمینه دارند!

اما اگر NICU هم در دسترس نبود و یا پاسخگو نبوند، با اورژانس تماس بگیرید و از آنها راهنمایی بگیرید.

قصد نداریم توصیه کنیم که با دیدن هر موضوع غیرعادی برای کوتاه مدت بلافاصله به بیمارستان مراجعه کنید، زیرا شما ممکن است در حال سپری کردن اولین تجربه بچه داری خود باشید و هنوز کلی نکته ندانسته دارید که بیشتر آنها در واقع چیز خاصی نیست، اما شما بدلیل عدم آگاهی از آنها بیش از اندازه می ترسید.

با اینحال اگر احساس کردید یک مورد واقعاً غیر عادی در نوزاد خود می بینید، به بیمارستان مراجعه کنید.

اما به عنوان یک نکته طلایی به شما می گوییم که با شیر دادن به موقع، بیشتر مشکلات نوزاد از بین خواهد رفت.

تکرار آزمایش

لازم است تا پس از فتوتراپی آزمایش بیلی روبین یا همان آزمایش زردی نوزاد تکرار شود تا هم تأثیر فتوتراپی مشخص شود و هم اینکه نیاز به ادامه درمان هست یا خیر.

آزمایش بیلی روبین نیاز به ناشتایی نوزاد ندارد و جواب آن نیز به سرعت آماده می شود.

جواب آزمایش را به پزشک اطفال نوزاد خود نشان دهید و از او در مورد وضعیت نوزاد و نیاز به ادامه درمان در منزل یا بیمارستان و یا قطع درمان سوال کنید.

فتوتراپی، درمان نگهدارنده

شاید اشاره به این نکته مهم باشد که فتوتراپی چه در بیمارستان باشد و چه در منزل، درمان قطعی بیماری زردی نوزاد نیست و در واقع فتوتراپی فقط در حین انجام جلوی زردی را می گیرد و پس از قطع فتوتراپی ممکن است زردی مجدداً بالا برود.

حالا شاید این سوال پیش بیاید که با این وجود چرا فتوتراپی می کنیم؟ دلیل آن این است که فتوتراپی با جلوگیری از پیشرفت زردی این امکان را به بدن نوزاد می دهد تا با قوی تر شدن، خود به مقابله با زردی نوزاد بپردازد.

به طور طبیعی هر چه از تولد نوزاد بگذرد، عملکرد کبد قویتر می شود و زردی کمتر می شود. اما اگر زردی پس از مدتی که پزشک تشخیص می دهد پایین نیامد، نیاز به اقدامات مهم تری نظیر آزمایشات تشخیصی می باشد تا دلیل اصلی آن مشخص شود.

نتیجه

اجاره یک دستگاه فتوتراپی برای درمان زردی نوزاد در منزل در صورتی که تجویز پزشک باشد، مفید است. همچنین اینکار اصلاً سخت نیست و باید گفت مزایایی نیز نسبت به بستری در بیمارستان دارد.

با اینحال والدین حتماً باید مراقبت های فتوتراپی در منزل را که بسیار ساده است و نکاتی نظیر شیردهی به موقع و قرار دادن مناسب چشم بند و پوشک است، دقت کنند.

یک پاسخ به «نکات مربوط به مراقبت های فتوتراپی در منزل»

سلام
من به پسرم ترنجبین دادم، حالش بدتر شد، توصیه می کنم برای درمان زردی از درمان های استاندارد استفاده کنید و چرت و پرت به خورد بچه ندید.
پسر من یک روز فقط به خودش پیچید، داشتیم میبردیمش دکتر که یه دفعه کار کرد شکمش.
ترنجبین و شیرخشت و اینا همه چرت و پرت هست، به حرف قدیمی ها گوش ندید، به حرف دکتر گوش بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زردی شیر مادر
زردی شیر مادر

زردی شیر مادر

زردی شیر مادر معمولاً یک موضوع گذراست، اما باید در مورد آن بیشتر بدانید. تا کنون انوع زردی و عوامل موثر بر زردی نوزاد و همچنین راهکارهای درمان را بررسی کرده ایم. اگر مقالات نی‌نی یِلو را دنبال کرده باشید، احتمالاً خوانده اید که یکی از دلایل زردی نوزاد شیر

قیمت اجاره دستگاه زردی نوزاد

قیمت اجاره دستگاه زردی نوزاد و 3 نکته مهم

دستگاه های زردی نوزاد یا همان دستگاه های فتوتراپی خانگی برای این ساخته شدند که کار پدر و مادر را در درمان زردی نوزاد خود راحت کنند و بعبارتی به کمک آنها، والدین می توانند یک NICU کوچک در خانه داشته باشند. اما قیمت اجاره دستگاه زردی نوزاد سوالی است