چه چیزهایی را باید در مورد ویار خوردن در بارداری بدانید؟

ویار خوردن در دوره بارداری

به اشتراک گذاری این مطلب

بارداری یکی از پیچیده ترین تحولات بدنی است که تاکنون تجربه خواهید کرد. و بله ، تقریباً هر قسمت از بدن شما به طریقی تغییر می کند. اما قبل از وقوع همه این اتفاقات – شاید حتی قبل از دیدن تست بارداری مثبت – متوجه خواهید شد که اشتهای شما تغییر می کند ، اغلب بصورت کاملاً چشمگیر! و به زودی شما درگیر مسئله ای بنام «ویار خوردن در بارداری» خواهید شد!

خوراک های خاصی وجود دارد که قبلاً آنها را دوست داشتید، اما در دوران بارداری وضع فرق می کند، هم اکنون شما از آنها کاملاً بیزارید. در مقابل خوراک هایی نیز وجود دارد که شما هوس می کنید، شاید غذاهایی که قبلا هرگز دوست نداشته اید.

ممکن است ترکیبی عجیب از چیزهایی وجود داشته باشد که ناگهان هوس کنید. ترشی و بستنی شاید بد ترکیب ترین آنها باشد ، اما این تنها سر رشته است وقتی که صحبت از ویارهای عجیب بارداری می شود.

بیایید نگاهی دقیق به ویارهای بارداری بیندازیم – اینکه چرا آنها اتفاق می افتد، چقدر شایع است ، افراد باردار چه نوع غذایی ر تمایل دارند و چه وقت؟ و اگر چه زمانی ویار بارداری نگران کننده می شود؟

در حال حاضر، متخصصان به طور قطع نمی دانند که چرا بارداری باعث می شود غذاهای خاصی را هوس کنید (و از یک سری دیگر از غذاها متنفر باشید!)، اما آنها مطمئناً می دانند که این اتفاق می افتد. طبق یک مطالعه تحقیقاتی در آمریکا، حدود 50٪ تا 90٪ افراد باردار در ایالات متحده ویار دارند.

ویار خوردن در بارداری از چه زمانی شروع می شود؟

افراد باردار با هم متفاوت هستند، اما به طور کلی، ویار خوردن بارداری در پایان سه ماهه اول شروع می شود، در سه ماهه دوم به اوج خود می رسد و پس از پایان سه ماهه سوم تمایل به افت دارد.

با این حال ، والدینی که شیر می دهند ممکن است هوس های خودشان را برای مدتی حفظ کنند و مطمئناً با افزایش اشتها روبرو می شوند، زیرا هم شیردهی و هم بارداری به افزایش کالری نیاز دارند.

چرا بارداری باعث ولع مصرف مواد غذایی می شود؟

چند نظریه اصلی در مورد اینکه چرا بارداری باعث تغییر کام ما می شود و چرا غذاهای خاصی در این زمان به علایق ما تبدیل می شود، وجود دارد. در اینجا چند مورد از مشهورترین نظریه ها آورده شده است.

تغییرات هورمونی

بارداری زمان تغییرات هورمونی عمیق است، به خصوص در سه ماهه اول بارداری. تقریباً شبیه به آنچه در هنگام انتظار برای قاعدگی برای شما اتفاق می افتد، هورمون های بارداری ممکن است میزان و شکل خورد و خوراک شما را تغییر دهند.

هورمون ها می توانند تجربه حسی شما از غذا، حس بویایی و روحیه شما را تحت تأثیر قرار دهند و همه اینها تعیین می کند که چه نوع غذاهایی را میل خواهید کرد!

تغییرات حسی

بسیاری از افراد باردار می گویند که در حین بارداری مانند سگ ها می توانند از یک مایل دورتر بوها را تشخیص بدهند و در واقع به راحتی غرق در بوها می شوند. این می تواند بر لیست غذاهای مورد علاقه ما تأثیر بگذارد. غذاهایی با بوی شدید و تند ممکن است کاملاً فراموش شوند. در عین حال ، غذاهای با بوی خوش و معطر ممکن است مورد توجه بیشتری قرار بگیرند.

تغییر نیازهای تغذیه ای

نیاز افراد باردار به مواد مغذی مانند کلسیم و آهن بیشتر است. به همین ترتیب ، ممکن است خودتان هوس غذاهای غنی از این مواد را کنید. تنها مشکل این است که بدن شما ممکن است سیگنال نیاز خود به کلسیم را ارسال کند و باعث شود شما بخواهید یک بستنی غول پیکر وانیلی را میل کنید!

بستنی بخور! اما به یاد داشته باشید که به رژیم غذایی خود منابع مغذی بهتر و سالم تری از مواد مغذی مورد علاقه خود اضافه کنید. در مورد کلسیم، سبزیجات برگ تیره و بادام نیز علاوه بر بستنی کاملاً شایسته هستند و منابع خوبی به شمار می روند.

بقای اصلح

برخی از ویارهای ما نوع انزجاری دارند، یعنی بجای تمایل به مصرف، تمایل به عدم مصرف آنها داریم. این نوع ویارها (انزجارها) مربوط به تمایل به محافظت از خود و نوزاد در حال رشد ما در برابر آسیب است. به عنوان مثال، بسیاری از ما در می یابیم که موادی که ناسالم هستند و یا از سلامتی کمتری برخوردار هستند، نباید در دوران بارداری مصرف شوند، مانند قهوه و الکل. بسیاری از ما طعم و مزه گوشت را نیز را نیز فراموش می کنیم، تنها به دلیل این نظریه که مصرف گوشت می تواند احتمال آلودگی باکتریایی فرد را افزایش دهد. با این حال ، این تجربیات در مورد هر فرد بارداری صحت ندارد!

هوس راحتی

بسیاری از ما غذاهایی را می خواهیم که خوردن آنها راحت است یا اصطلاحاً راحت الحلقوم هستند، مانند شیرینی و کربوهیدرات. همچنین یک دلیل خوردن آنها این است که از کودکی این غذاها را در هنگام شادی و با عشق خورده ایم و به آنها حس خوبی داریم، مانند کیک تولد. البته در مورد این موضوع، هنگامی که در دوران بارداری دچار حالت تهوع می شویم، ممکن است نسبت به غذاهای مختلفی که می خوریم و تا به حال حس ما به آنها خوب بوده، حساس شویم و حس ما تغییر کند.

انتظارات فرهنگی

یکی از جالب ترین چیزها در مورد ویار خوردن بارداری این است که فرهنگی که در آن بزرگ شده ایم، می تواند خواسته های ما را برای برخی غذاها رنگ آمیزی کند! به عنوان مثال ، وقتی صحبت از ویار سندروم پیش قاعدگی می شود ، زنان آمریکایی بیشتر تمایل به شکلات دارند، در حالی که زنان در ژاپن تمایل به برنج دارند. همین نوع الگوها در مورد ولع مصرف بارداری درست است.

شایع ترین ویارهای مصرف مواد غذایی در دوران بارداری کدامند؟

طیف گسترده ای از مباحث در مورد ویار خوردن در بارداری وجود دارد. برخی از زنان ولع زیادی به چیزهای غیرمعمول دارند که به نظر می رسد هیچ منطقی ندارد. با این حال، برخی از الگوها وجود دارد که محققان در مورد اشتیاق به بارداری در میان زنان پیدا کرده اند. طبق یک مطالعه ، شایع ترین ولع بارداری شامل موارد زیر است (البته اینها مربوط به تحقیقی در مورد زنان در آمریکا می باشد و همانطور که گفته شد در ایران ممکن است تفاوت هایی وجود داشته باشد):

  • شیرینی
  • کربوهیدرات های پر کالری و شور مانند پیتزا یا چیپس
  • پروتئین های حیوانی
  • میوه ها

سایر ویارهای معمول بارداری شامل فست فود، ترشی، بستنی، آب میوه، لبنیات، سبزیجات و شکلات است. همچنین بسیار معمول است که افراد باردار میل به ترکیبات عجیب و غریب از غذاهای مورد علاقه خود دارند.

حفظ ارتباط با خوراک سالم در دوران بارداری

به معنای کلی، هیچ دلیلی وجود ندارد که در مقابل ویار بارداری تسلیم نشوید، به شرطی که غذاهای کم مغذی در حد متوسط ​​مصرف شوند و رژیم غذایی کلی شما متنوع و غنی از مواد مغذی باشد.

بارداری قطعاً زمان رژیم نیست، بلکه زمان آن است که تا آنجا که ممکن است روی انتخاب های سالم تمرکز کنید. خوردن یک رژیم غذایی مغذی و متعادل هم شما و هم کودک را سالم نگه می دارد و به شما اطمینان می دهد که هم در هنگام زایمان و هم پس از زایمان قدرت کافی را داشته باشید.

نیازهای کالری شما در دوران بارداری افزایش می یابد. در دوران بارداری به 500 کالری اضافی در روز نیاز خواهید داشت. با این حال ، سعی کنید روی مقدار آن تمرکز نکنید، اما به نشانه های گرسنگی خود گوش دهید.

چند ماده مغذی وجود دارد که برای کمک به رشد و تقویت بدن به آنها نیاز خواهید داشت.

کلسیم

در دوران بارداری روزانه به حدود 1000 میلی گرم کلسیم نیاز خواهید داشت. کلسیم را می توانید از محصولات لبنی، سبزیجات تیره و برگ دار، ماهی، غلات و آبغوره های غنی شده، آجیل و دانه کنجد دریافت کنید.

اسید فولیک

اسید فولیک برای افزایش خون رسانی در دوران بارداری و محافظت از کودک در برابر نقص لوله عصبی مورد نیاز است. ویتامین های مکمل بارداری راه خوبی برای دریافت اسید فولیک شما است، اما همچنین می توانید آن را از طریق غذاهایی مانند سبزیجات برگ سبز، آجیل، لوبیا، عدس و مرکبات دریافت کنید.

آهن

نیاز به آهن در دوران بارداری افزایش می یابد و شما تقریباً به 27 میلی گرم آهن در روز نیاز خواهید داشت. مهم است که از غذاهای غنی از آهن مانند غلات سبوس دار، گوشت، سبزیجات برگ تیره، لوبیا و آجیل استفاده کنید و اگر در پایان بارداری دچار کم خونی شدید، مکمل مصرف کنید.

پروتئین

نیاز شما به پروتئین در دوران بارداری به طور متوسط ​​در روز حدود 75 گرم افزایش می یابد. شما می توانید پروتئین خود را از منابع مختلفی از جمله گوشت، ماهی، تخم مرغ، آجیل، نخود فرنگی، لوبیا و محصولات سویا دریافت کنید.

غذاهایی که در دوران بارداری باید از آنها اجتناب کنید

برخی از غذاها وجود دارد که بهتر است در دوران بارداری از آنها اجتناب شود، زیرا خطر صدمه زدن به کودک شما یا زایمان زودرس دارند.

اینها به طور کلی غذاهایی هستند که ممکن است باعث آسیب پذیری باکتریایی شوند و شامل سایر موارد زیر می‌شوند:

  • گوشت های فست فودی مثل سوسیس و کالباس
  • پنیرهای نرم
  • سوشی
  • گوشت های پخته نشده (نیم پز)

آیا ویار خوردن در بارداری خطرناک است؟

در بعضی مواقع افراد باردار هوس اقلام غیر غذایی مانند آلودگی ، مواد شوینده لباس، یخ، نشاسته ذرت، خاک رس (یا گاهی مهر سجاده)، خاکستر یا تراشه های رنگ می کنند. اگر هوس این موارد را دارید، ممکن است یک بیماری پزشکی به نام PICA را تجربه کنید. این مواد نه تنها برای مصرف شما ایمن نیستند، بلکه ممکن است یک مشکل کمبود تغذیه ای را نشان دهند (معمولاً کمبود آهن / کم خونی).

اگر تمایل به مصرف کالاهای غیر غذایی دارید، بلافاصله با پزشک خود صحبت کنید.

اگر به طور ناگهانی اشتیاق به غذاهایی پیدا کردید که به طور معمول نمی خورید، مانند اینکه یک گیاهخوار ناگهان هوس گوشت می کند، این خود شما هستید که باید در مورد آن تصمیم بگیرید. در مورد گوشت ، ممکن است به دلیل کمبود آهن آن را هوس کرده باشید. بنابراین بد نیست که از پزشک خود در این زمینه سوال کنید و ممکن است با نظر او راهی پیدا کنید که بیشتر منابع غیر گوشتی آهن مانند آجیل و سبزیجات برگ تیره بخورید.

سخنی از نی‌نی یِلو

برای اکثر زنان باردار – با چشم پوشی از چند ماه اول از تنفر بعضی از خوراک ها و تهوع صبحگاهی – بارداری زمانی است که واقعاً از آنچه می خورید لذت می برید. ممکن است در نهایت غذاهایی را که قبلاً هرگز امتحان نکرده اید، امتحان کنید و کام خود را به روش های مهیجی گسترش دهید.

مانند کسب آرامش که در هنگام بارداری بسیار مهم است، کنترل ویار هم تا حدودی مهم است. البته به استثنای برخی موارد و با در نظر گرفتن نیازهای تغذیه ای خود، تسلیم شدن در مقابل ولع و ویار خوردن، اصلاً عیب نیست. بله، این ممکن است به معنای این باشد که شریک زندگی خود را برای دویدن نیمه شب برای خرید هندوانه، میوه ها و بادام هندی بو داده بیرون بفرستید. اشکال ندارد، الان وقت آن است که ناز شما را بکشند!

با این اوصاف ، اگر می خواهید خوراک های ناسالم، خوراک هایی که با بارداری سازگار نیستند یا مواد غیر غذایی بخورید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید. اگر کسی هستید که با یک اختلال تغذیه ای دست و پنجه نرم کرده اید یا علائمی از بی نظمی در غذا خوردن مانند پرخوری، محدودیت های غذایی یا بدفرمی بدن را تجربه می کنید، با پزشک خود تماس بگیرید یا با یک درمانگر متخصص در این امور در ارتباط باشید.

هوس غذایی و خوردن در دوران بارداری به طور کلی باید منجر به احساس خوب، احساس قدرت، سالم ماندن و پرورش عشقی که بدن شما در حال رشد هست، باشد.

در نهایت سعی کنید ویار خوردن را به خاطره ای خوش از دوران بارداری خود تبدیل کنید، این حق شماست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *