علائم آلرژی به آجیل در کودکان چیست؟

آلرژی به آجیل در کودکان

به اشتراک گذاری این مطلب

اکنون که این مطلب را تقدیم حضورتان می کنیم، نوروز 1401 است و احتمالاً کودکان شما با اجازه یا بی اجازه شما، در حال مصرف آجیل های خوشمزه هستند. اما آیا شما در مورد آلرژی به آجیل در کودکان اطلاعات کافی دارید تا در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهید؟

بررسی اجمالی آلرژی به آجیل

درک این نکته مهم است که “آجیل” یک اصطلاح گسترده است و در واقع دو دسته مختلف از آجیل وجود دارد که کودک ممکن است به آنها حساسیت داشته باشد. دسته اول بادام زمینی ها هستند (که در واقع در دسته حبوبات هستند). دسته دوم آجیل درختی است که عبارتند از: بادام، بادام هندی، گردو، فندق، آجیل ماکادمیا، مغز برزیلی و پسته.

هم آلرژی به بادام زمینی و هم آلرژی به آجیل درختی جزو هشت خوردنی رایج آلرژی زا هستند. حدود 5 درصد از کودکان در آمریکا آلرژی غذایی دارند و هم بادام زمینی و هم آجیل درختی – همراه با ماهی و صدف – آلرژن‌هایی هستند که احتمالاً شدیدترین واکنش‌های آلرژیک را ایجاد می‌کنند.

آلرژی به بادام زمینی به ویژه شایع است. همانطور که کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی اشاره می کند، حدود 2.5 درصد از کودکان به بادام زمینی آلرژی دارند و این تعداد از سال 2010 تا کنون 20 درصد افزایش یافته است و البته بین ۲۵ تا ۴۰ درصد افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند به آجیل درختی نیز حساسیت دارند.

کدام آجیل بیشترین واکنش های آلرژیک را ایجاد می کند؟

به گفته دکتر استفانی لیدز، متخصص آلرژی کودکان در بیمارستان کودکان Yale New Haven، بادام زمینی بیشترین واکنش های آلرژیک را در کودکان ایجاد می کند. او توضیح می‌دهد که هر آجیل درختی می‌تواند باعث واکنش آلرژیک شود، اما برخی از آجیل‌های درختی از جمله بادام هندی و گردو بیشتر احتمال دارد که واکنش آلرژیک ایجاد کنند.

چه مدت پس از خوردن آجیل، واکنش آلرژیک در کودک ایجاد می شود؟

هنگامی که بیشتر ما به آلرژی فکر می کنیم، به واکنش فوری به آلرژن فکر می کنیم. اما در حالی که بسیاری از واکنش های آلرژیک به طور ناگهانی رخ می دهند، برخی از آنها کمی تدریجی تر ظاهر می شوند. دکتر لیدز توضیح می دهد: “معمولا، یک واکنش آلرژیک غذایی معمولی در عرض چند دقیقه تا دو ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آن رخ می دهد.”

دکتر تیفانی جی اوونز، متخصص آلرژی و ایمونولوژیست در مرکز پزشکی Wexner دانشگاه ایالتی اوهایو و استادیار کالج پزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو، توضیح می دهد که زمان واکنش آلرژیک کودک شما اغلب با جدی بودن واکنش مطابقت دارد.

او می‌گوید: «نگران‌کننده‌ترین واکنش‌ها، واکنش‌هایی هستند که تقریباً بلافاصله رخ می‌دهند، مثلاً در عرض چند دقیقه تا یک ساعت». دکتر اونز می افزاید: هر چه بیشتر طول بکشد تا کودک شما علائم آلرژی به آجیل را نشان دهد، احتمال کمتری دارد که کودک شما حساسیت به آجیل را تجربه کند.

علائم آلرژی به آجیل

علائم آلرژی به آجیل از کودکی به کودک دیگر متفاوت است و می تواند به نوع آجیل آلرژی آنها و میزان حساسیت آنها به آجیل بستگی داشته باشد. حتی مقدار بسیار کمی از آلرژن می تواند علائم ایجاد کند و شاید جالب باشد که بدانید 1/44000 از مغز بادام زمینی می تواند باعث واکنش در یک فرد آلرژیک شود. 

علائم آلرژی به آجیل به دلیل واکنش بیش از حد در سیستم ایمنی کودک رخ می دهد. بدن کودک پروتئین آجیل را به عنوان یک مهاجم می بیند و مقادیر زیادی هیستامین آزاد می کند تا با تهدید درک شده مبارزه کند. مقادیر بیش از حد هیستامین همان چیزی است که باعث علائم آشکار آلرژی غذایی می شود. 

شایع ترین علائم چیست؟

در مورد حساسیت به آجیل در کودکان طیف وسیعی از علائم وجود دارد، از خفیف، متوسط ​​تا شدید. واکنش ها اغلب بسته به سن کودک شما متفاوت است.

دکتر وندی سو سوانسون، متخصص اطفال و مدیر ارشد پزشکی SpoonfulONE، می گوید که شایع ترین علائم آلرژی به آجیل در نوزادان و کودکان نوپا کهیر و/یا استفراغ است. کودکان بزرگتر احتمالاً علائم متعددتری مانند تورم، خس خس سینه، مشکل در تنفس و آنافیلاکسی (یک واکنش آلرژیک شدید و گاهی کشنده) دارند.

دکتر لیدز می گوید: سایر علائم رایج آلرژی به آجیل شامل خارش، آبریزش بینی، سرفه و عطسه است. دکتر اونز می گوید تورم پلک، اسهال و سرگیجه نیز ممکن است وجود داشته باشد.

هر نشانه ای از آنافیلاکسی – که می تواند شامل اشکال در تنفس، سرگیجه، افت شدید فشار خون و شوک باشد – نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

تشخیص چه علائمی ممکن است سخت تر باشد؟

اکثر ما با شایع ترین علائم آلرژی به آجیل آشنا هستیم. اما گاهی اوقات، علائم آلرژی به آجیل ممکن است ظریف تر باشد.

دکتر اونز می گوید: «درد معده یا خواب آلودگی در کودکانی که هنوز قادر به صحبت کردن یا توصیف علائم خود نیستند، ممکن است نادیده گرفته شود. دکتر لیدز توضیح می‌دهد که برخی از نشانه‌های کمتر آشکار واکنش‌های آلرژیک ممکن است شامل احساس سردرگمی یا «احساس عذاب قریب‌الوقوع» باشد.

احساس عذاب قریب الوقوع (impending sense of doom) یک علامت پزشکی است که می تواند علت روانی یا فیزیولوژیکی داشته باشد. علل روانشناختی می تواند شامل اختلال اضطراب، افسردگی، اختلال هراس یا اختلال دوقطبی باشد. علت فیزیولوژیکی می تواند شامل حمله قلبی، انتقال خون یا آنافیلاکسی باشد.

ویکی پدیای فارسی

واکنش های آلرژی به آجیل

علاوه بر نشانه های ظریف تر واکنش های آلرژیک، درک تفاوت بین یک واکنش آلرژیک خفیف و شدیدتر می تواند مفید باشد.

واکنش های خفیف تر ممکن است چگونه به نظر برسد؟

دکتر لیدز می گوید واکنش آلرژیک خفیف تر به آجیل ممکن است مانند خارش یا آبریزش بینی، خارش دهان، عطسه و درد خفیف شکم باشد. دکتر اوونز توضیح می دهد که کودک شما ممکن است نشانه های واکنش آلرژیک خفیف تری را نشان دهد، وقتی که چند “کهیر پراکنده” داشته باشد. یا ممکن است فقط یک طرف لبشان ورم کند.

واکنش آلرژیک اضطراری به آجیل ممکن است چگونه باشد؟

اگرچه همه واکنش های آلرژیک باید جدی گرفته شوند، اما اگر کودک شما علائم واکنش آلرژیک شدید را نشان می دهد، این یک اورژانس پزشکی در نظر گرفته می شود. بلافاصله با 115 تماس بگیرید. اگر داروهای آلرژی اورژانسی مانند EpiPen دارید، احتمالاً باید فوراً استفاده کنید.

دکتر لیدز می‌گوید: علائم واکنش‌های آلرژیک شدید عبارتند از: کهیر و تورم در تمام بدن، مشکل در تنفس یا بلع، احساس ضعف یا غش کردن، و استفراغ مکرر. دکتر اونز خاطرنشان می کند که شدیدترین واکنش های آلرژیک به آجیل به سرعت پس از قرار گرفتن در معرض آن رخ می دهد و ممکن است شامل تورم پلک یا لب، سرفه، افتادگی، خارش، کهیر و استفراغ باشد.

اگر کودک شما علائم یک واکنش آلرژیک شدید را دارد، نباید در تماس با خدمات اورژانس تردید کنید.

مقابله با آلرژی به آجیل

اگر مشکوک هستید که کودک شما ممکن است به آجیل آلرژی داشته باشد، باید به متخصص اطفال یا متخصص آلرژی مراجعه کنید. و اگر ابتدا به پزشک اطفال خود مراجعه کنید و آنها مشکوک باشند که کودک شما ممکن است آلرژی به آجیل داشته باشد، احتمالاً شما را به یک متخصص آلرژی اطفال ارجاع خواهند داد.

در صورتی که نگرانی در مورد واکنش‌های احتمالی به بادام‌زمینی یا آجیل درختی وجود دارد، باید به یک متخصص آلرژی‌شناس مجرب مراجعه کنید، کسی که در مورد تفاوت‌های ظریف آلرژی غذایی تجربه داشته باشد.

دکتر لیدز

تست آلرژی به آجیل در کودکان

پس از اینکه متخصص آلرژی یک تاریخچه دقیق از تجارب آلرژیک کودک شما، از جمله مواجهه های قبلی و واکنش های احتمالی را تهیه کرد، متخصص آلرژی احتمالاً آزمایش هایی را برای درک بیشتر آلرژی کودک شما انجام می دهد. این شامل آزمایش خون و آزمایش پوستی خواهد بود. [در همه موارد]، بسیار مهم است که یک تاریخچه دقیق قبل از هر آزمایشی باشد، زیرا آزمایش‌های آلرژی اغلب می‌توانند «مثبت کاذب» داشته باشند.

علائم آلرژی به آجیل در کودکان متفاوت است
یک کودک ممکن است در برابر آجیل واکنش شدید یا خفیف داشته باشد…

آزمایش‌های خون پاسخ ایمنی کودک شما را به غذاهایی که گمان می‌کنید به آن‌ها حساسیت دارند اندازه‌گیری می‌کند و میزان آنتی‌بادی‌های ایمونوگلوبولین E (IgE) در خون او را بررسی می‌کند.

تست پوستی با قرار دادن پوست کودک در معرض مقدار کمی از آلرژن، سوزن زدن پوست او و سپس جستجوی واکنش‌هایی مانند برآمدگی‌های ایجاد شده، انجام می‌شود. احتمالات دیگر عبارتند از “چالش های خوراکی”، که در آن مقادیر کم و مطمئنی از آلرژن در مطب آلرژیست به کودک شما داده می شود و کودک شما از نظر واکنش تحت نظر قرار می گیرد.

درمان آلرژی به آجیل در کودکان

درمان آلرژی کودک شما به آجیل شامل اجتناب از خوردن آجیل است که کودک شما به آن حساسیت دارد. این کار آنقدرها هم که به نظر می رسد آسان نیست. زیرا مواد بادام زمینی و آجیل درختی به مواد از پیش بسته بندی شده، مخلوط های پخت و سس ها اضافه می شوند. این به این معنی است که اگر کودک شما به آجیل آلرژی داشته باشد، برچسب خوان بسیار دقیقی خواهید شد. یعنی باید هر باید محتویات هر ماده غذایی که خریداری می کنید را به دقت بخوانید.

علاوه بر این، شما همیشه می خواهید برای درمان هر گونه تماس احتمالی با آلرژن، دارویی در دسترس داشته باشید. زیرا حتی اگر بسیار مراقب باشید، ممکن است این اتفاق بیفتد. دکتر لیدز می‌گوید: «برای علائم خفیف جداگانه، توصیه می‌کنیم از آنتی هیستامین‌هایی مانند بنادریل برای درمان استفاده کنید. علائم شدید نیاز به تجویز فوری یک تزریق خودکار اپی نفرین، مانند EpiPen دارد.»

همچنین باید مراقب باشید که با پزشک خود در مورد برنامه درمانی فردی فرزندتان گفتگوی کامل و باز داشته باشید. این به شما کمک می کند تا موفقیت خود را به حداکثر برسانید. دکتر لیدز به اشتراک می‌گذارد: «هر کودک باید یک ارزیابی و برنامه درمانی فردی داشته باشد، و ارائه دهندگان خدمات درمانی او می‌توانند مستقیماً در مورد استراتژی‌های اجتناب از غذا، خواندن برچسب‌ها و گزینه‌های درمانی مشاوره کنند.»

پیشگیری از آلرژی به آجیل

اگر آلرژی به آجیل در خانواده شما وجود دارد، یا اگر نگران ابتلای فرزندتان به آلرژی به آجیل هستید، ممکن است ندانید که برای جلوگیری از این اتفاق چه کاری می توانید انجام دهید. در حالی که هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از آلرژی های غذایی وجود ندارد (گاهی اوقات آنها فقط اتفاق می افتد!)، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آشنا کردن کودک با آلرژن ها در اوایل زندگی می تواند کمک کننده باشد.

دکتر سوانسون می‌گوید دستورالعمل‌های جدید تغذیه از هر دو آکادمی اطفال آمریکا (AAP) و USDA توصیه می‌کنند که کودک خود را از 4 تا 6 ماهگی با آلرژن‌های رایج آشنا کنید. دکتر سوانسون توضیح می دهد: «معرفی زودهنگام و معمولی همه آلرژن های رایج در حدود 4 تا 6 ماهگی برای کاهش خطر حیاتی است.

هر دو AAP و USDA بیان می کنند که معرفی آجیل در محدوده 4 تا 6 ماهه برای کودکانی که در معرض خطر بالای ابتلا به آلرژی به آجیل هستند، مانند کودکانی که سابقه خانوادگی آلرژی دارند، بسیار مهم است. هر تصمیمی در مورد نحوه و زمان معرفی مواد آلرژی زا به فرزندتان باید با همکاری پزشک اطفال گرفته شود.

سخنی از نی‌نی یلو

اگر کودک شما بلافاصله پس از خوردن یک بادام زمینی یا آجیل درختی به طور ناگهانی علائم آلرژی را نشان داد، قابل درک است که شما احساس نگرانی و حتی ممکن است وحشت کنید. آلرژی ها ترسناک هستند و هیچ کس نمی خواهد ببیند که کودک خود احساس ناخوشایندی دارد. پس اگر کودک شما علائمی را نشان می دهد که ممکن است نشان دهنده واکنش آلرژیک باشد، سعی کنید وحشت نکنید، اما همچنین مطمئن شوید که علائم را جدی بگیرید.

اگر علائم خفیف به نظر می رسند، برای مشاوره با پزشک متخصص اطفال خود تماس بگیرید یا برای معاینه بیشتر وقت بگیرید. همچنین اگر کودک شما علائمی از واکنش شدید را نشان می دهد – مشکل تنفسی، کهیر یا تورم تمام بدن، بی حالی شدید، استفراغ یا علائم شوک – در تماس با 115 تردید نکنید یا کودک خود را به نزدیکترین مرکز درمانی مرتبط ببرید.

همچنین شاید بد نباشد که این مطلب از نی نی یلو را در مورد دیگر بیماری های شایع نوزادان، مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *