دستگاه های فتوتراپی

دستگاه فتوتراپی | نی‌نی یلو

به اشتراک گذاری این مطلب

اجاره دستگاه های فتوتراپی برای درمان زردی نوزادان در منزل، امروزه به صورت گسترده توسط پزشکان تجویز می شود، این یک راه مطمئن و کم تهاجمی برای نوزاد می باشد.

اما بگذارید نگاهی دقیق تر به این دستگاه ها داشته باشیم.

پس از آنکه یک پرستار انگلیسی در سال 1956 به تأثیر نور در کاهش سطح بیلی روبین در نوزادان پی برد، تحقیقات کاملتری در این زمینه صورت پذیرفت و در نهایت ثابت شد که این روش می تواند به عنوان یک روش غیر تهاجمی در درمان زردی نوزادان استفاده شود.

از سال 1958 که دستگاه های فتوتراپی ساخته شدند،استفاده از آنها به عنوان یک درمان گسترده در دنیا مورد استفاده قرار گرفته است.

چراغ هایی که نوری در حدود 460 تا 490 نانومتر تولید می کنند، مناسب برای فوتوتراپی هستند و بیلی روبین به قسمت آبی طیف نور مرئی تولید شده آنها واکنش نشان می دهد.

نور ساطع شده توسط دستگاه های فوتوتراپی جهت حذف کردن تابش های مادون قرمز و همچنین ماوراء بنفشِ مضر می بایست فیلتر شود.

امروزه دستگاه های فوتوتراپی مختلفی در بازار موجود است که قابلیت ها و اشکال مختلفی دارند و امکانات زیادی را نیز ارائه می دهند.

دستگاه های فتوتراپی

بعضی از اشکال دستگاه های فتوتراپی به صورت تونلی شکل می باشند که در آنها سر نوزاد می بایست بیرون دستگاه بماند تا به نوزاد آسیب نرسد.

برخی نیز به شکل میز می باشند و نوزاد را جهت فوتوتراپی می بایست زیر آن قرار داد.

بعضی از دستگاه ها دارای ارتفاع ثابت می باشند و برخی نیز قابلیت تغییر ارتفاع دارند.

در ایران معمولاً دستگاه ها تولید و یا مونتاژ داخل است، اما چراغ های استفاده شده از نوع مهتابی خارجی (معمولاً دستگاه های خوب با مهتابی برند فیلیپس) می باشد.

در خارج از ایران نیز دستگاه های مختلفی وجود دارد و ممکن است حتی بجای مهتابی از چراغ هایی به شکل چراغ مطالعه یا چراغ های اتوبانی استفاده شود.

دستگاه های ممکن است 4، 6، 8، 12 و یا تعداد بیشتری مهتابی داشته باشند.

شاید بتوان گفت که بیشتر بودن تعداد مهتابی ها خیلی هم خوب نیست، زیرا ممکن است درصد عوارض ناشی از فوتوتراپی مانند پوست پوست شدن موقت نوزاد بیشتر شود.

برخی دستگاه ها نیز ممکن است شامل فن، قطع کن اتوماتیک، شمارنده تعداد دفعات استفاده مهتابی ها، شمارنده تعداد ساعات درمان نوزاد، دماسنج و غیره باشند.

با اینحال هدف همه اشکال دستگاه های فتوتراپی تنها یک چیز است و آن رفع زردی نوزاد یا کمک به کم کردن آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زردی نوزادان
Neonatal Jaundice

زردی نوزادان چیست؟

زردی نوزادان یک بیماری شایع در تازه متولدین می باشد که حتماً نیاز به درمان دارد، در غیر اینصورت ممکن است خطرات جدی برای نوزاد داشته باشد، با این وجود درمان ساده است. درمان شامل بستری در بیمارستان، فتوتراپی در منزل، تعویض خون و غیره می باشد. زردی نوزادان یا

قیمت اجاره دستگاه زردی نوزاد

قیمت اجاره دستگاه زردی نوزاد و 3 نکته مهم

دستگاه های زردی نوزاد یا همان دستگاه های فتوتراپی خانگی برای این ساخته شدند که کار پدر و مادر را در درمان زردی نوزاد خود راحت کنند و بعبارتی به کمک آنها، والدین می توانند یک NICU کوچک در خانه داشته باشند. اما قیمت اجاره دستگاه زردی نوزاد سوالی است

بررسی دقیق زردی نوزاد | نی‌نی یلو
jaundice

بررسی دقیق زردی نوزاد – بخش 1

زردی نوزاد در بیشتر نوزادان یک اتفاق خفیف و زودگذر است. با این وجود شناسایی آن دسته از نوزادان مبتلا به زردی که از این الگو پیروی نمی کنند ضروری است و در غیر اینصورت ممکن است به عوارض طولانی مدت منجر شود.